Racing i blodet

Fuji Speedway ligger otroligt naturskönt vid Japans högsta berg och är en legendarisk racingbana. Anläggningen ägs av Toyota så det är inte konstigt att koncernbroderns nya krutpaket begåvats med ett "F" i namnet. Lexus IS-F är uppfostrad på de 4563 metrarna, vilket höjer meritvärdet. Under huven arbetar en V8 på 423 hästkrafter som bjuder på körglädje i världsklass. Dessutom lägger japsarna i en extra växel för att knäcka sina konkurrenter - tack vare en åttastegad automatlåda!

Foto:

Lexus2007-10-19 07:01

Fuji Speedway stod värd för årets upplaga av "Japans Grand Prix" i Formel 1 och senast det begav sig var 1977. Bara ett stenkast ifrån racingbanan ligger Higashi-Fuji Technical Center som är ansvariga för utvecklingen av nya Lexus IS-F. Det garanterar tre saker: snygg design, toppkvalitet och kompromisslös prestanda.

Imponerande siffror
Audi RS4 och BMW M3 har båda vinkelåttor på 420 hästkrafter. Lexus IS-F levererar 423 och det säger allt. Inte? Okej, ett rejälare övertag får japanen när det gäller maximala vridmomentet. 504 Newtonmeter är hästlängder bättre än RS4 (430 Nm) och M3 (400 Nm). Att dessutom kunna accelerera till hundra på 4,8 sekunder och toppa 298 km/h är stort.
Lexus IS-F bygger på karossen från vanliga IS men fjädringen har sänkts med tjugofem millimeter, aluminiumfälgarna är mäktiga 19-tummare och utseendet har lyfts med ett rejält kjolpaket. Den rakbladsvassa formgivningen väcker habegär och interiören ska vi inte snacka om. Man sitter perfekt i de skålade framstolarna och som bonus kan man även frakta barnen till dagis. Inte illa!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!