Snyggast i Seattle

Efter fjorton timmar på ett flygplan tvärs över Atlanten så sitter vi bakom ratten på lyxhybriden Lexus NX 300h. Vi kör längs First Avenue i den amerikanska staden Seattle och trafikrytmen är behagligt sansad. Designen är makalös snygg och komforten på topp. Ändå börjar prislappen på rimliga 361 700 kronor så frågan är hur mycket lyx man får för pengarna? Vi är i staterna för att ta reda på svaret.

Foto:

Lexus2014-12-19 08:17


Lexus vill in i matchen med de tyska konkurrenterna och om allt går enligt planerna så ska nya NX stå för en tredjedel av japanernas försäljning. Men det är lite i grevens tid man ger sig in i kampen om suvkunderna - men japanerna gör det i alla fall med bravur.

Snyggast i klassenLexus NX bjuder på skarpa veck och vågad design. Den maffiga spindelgrillen får alla att haja till och inunder strålkastarna finns en ljusslinga med hela 39 lysdioders. För att ytterligare höja SUV-känslan så har NX svarta hjulhuskanter och dubbelfärgade backspeglar. Den sluttande taklinjen övergår till sist i en liten bakvinge och nedanför sticker ljusramperna ut en bit från karossen. Men bilen har inte bara utseendet - även inredningen är läcker. Varje detalj känns genomtänkt och en snabbtitt på mugghållarna räcker för att övertyga oss. Botten har nämligen begåvats med ett greppvänligt gummi som gör att man inte behöver ta båda händerna från ratten för att skruva loss korken. Strax bredvid finns även en liten platta och här kommer en riktig nyhet - induktiv laddning. Genom att lägga mobilen på den lilla plattan så laddas den automatiskt, helt utan sladd. Tyvärr är det bara Nokia och Samsung som stödjer finessen. Än så länge?

En eller två elmotorerUnder huven arbetar en bensinfyra på 155 hästkrafter och maskinen kamperar ihop med två elmotorer - en främre på 143 hästar och en bakre på 68. Tja, om du är ute efter fyrhjulsdrift vill säga. Nöjer du dig med enbart framhjulsdrift så utgår den bakre elmotorn och du sparar 12 000 spänn. Köregenskaperna är riktigt bra och det är lätt att få lite för tung högerfot. Men vi försöker sansa oss under provturen i Seattle - man vet ju aldrig vad som ligger i medtrafikanternas handskfack. Så det känns tryggt att vår Lexus NX är utrustad med ett digert säkerhetspaket som inkluderar adaptiv farthållare med autobroms, körfältsassistans, döda-vinkel-varnare och dessutom ett varningssystem för bakomvarande objekt vid backning. Tänk dock på att de flesta paketen är tillval till instegsversionen för 361 700. Vill du hellre köpa en fullkletad NX så är det bara slå till på en Executive. Priset höjs visserligen till 536 100 kronor, men det är prisvärt och tankarna går till ordspråket "veni, vidi, Visa".
Jag kom, jag såg och jag handlade!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!