Det är förmodligen bara elbilar som kan konkurrera med LS 430 när det gäller ljudnivån.Motorn hörs inte, växellådan jobbar omärkligt och vindbruset är helt borttrollat. Ja, det är så tyst att man kan höra en knappnål falla. Men går det dig på nerverna så är det bara att aktivera ljudanläggningen som består av elva högtalare på 350 watt. Skaparen heter Mark Levinson och för alla ljudkunniga är denna amerikan en riktig "audiofil" Är du spekulant på hans stereoprodukter för bostaden så räkna med att ha 600.000 kronor till övers.
Att verka, men inte synas
För tjugo år sedan samlades ett antal hemlighetsfulla Toyotadirektörer och innan mötet var över beslutades det att man skulle bygga en lyxbil - Lexus var född. Målet var den stora marknaden för premiumbilar i staterna och japanerna sände ut sitt folk för att ta reda på vad jänkarna ville få ut av sin bil.
Nya LS 430 uppfyller kraven med råge och man kan inte säga annat än att utrustningslistan är fullständigt komplett - här finns allt man behöver och lite till.
Schweiz guldgossar beställer naturligtvis ändå presidentpaketet aŽla 37.000 kronor. Då kan man gotta sig åt både ett barskåp och få avkopplande massage i baksätet. Ja, det är inget dåligt val att uppleva LS 430 från just den bakre skinnsoffan. Benutrymmet är suveränt och räcker till för att bekvämt veckla ut sin Financial Times.
Nytändning med sex
För att starta motorn krävs ingen traditionell nyckel, det räcker att ha ett elektroniskt låskort liggandes i fickan.
Det enda du måste göra är att vrida på ett startreglage och vips lyser instrumentbrädan upp som talar om att vinkelåttans 281 hästar är redo att arbeta. Som modet föreskriver är automatlådan sexväxlad och knoppen, liksom alla andra träpaneler, är tillverkade av valnöt. Vill du växla manuellt går även detta för sig, men man inser snabbt att det är lönlöst.
Motorbromsen i nedförsbackar blir marginell och det spelar dessutom ingen roll vilken växel som ligger i - man hör ändå inte motorn LS 430 är en stor och tung bil men upplevs aldrig som klumpig. Man sitter relativt högt och har därigenom bra sikt. När det gäller fickparkeringen så har man hjälp av inte bara sensorer utan även av en backkamera.
Att 770.000 kronors vagnen medför en viss respekt bland medtrafikanterna märks också väl.
I Genéves stadstrafik gäller fortfarande: störst kör först!
Största möjligaste tyssstnad
Man reser inte till Genéve för att leva billigt. Staden är nämligen ett paradis för ekonomiskt oberoende och det har naturligtvis affärsidkarna uppsnappat. Utbudet består av diverse lyxartiklar som fullständigt skrämmer vettet ur "Svenssons" plånbok. Det är klart att man ska provköra en lyxbil av världsklass här. Häng med på den första provturen i nya Lexus LS 430!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!