Utomjordisk eller inte?

Vissa hävdar att formgivningen ser ut att komma från en annan planet och betraktar bilen som ett rullande monster några utomjordingar släpat hit. Andra menar att nya Lexus NX är lika oemotståndlig som universums dragningskraft och att designerna absolut står med båda fötterna på jorden. Häng med och undersök om den djärva bilen är utomjordisk eller inte.

Lexus2015-06-09 04:05


Lexus NX är bilen med så mycket attityd att man antingen älskar eller hatar den. Vi har bekantat oss med bilmodellen förr - fast då med hybriddrift. Nu erbjuds dessutom en helt ny bensinmotor och vi befinner oss på den Franska Rivieran för att provköra.

Induktiv laddningNospartiet är verkligen uppseendeväckande med den stora grillen som för tankarna till ett gigantiskt spindelnät samtidigt som den pilformade dagsljusslingan under strålkastarna skapar en omisskännlig karaktär. Den sluttande taklinjen övergår till sist i en liten bakvinge och nedanför sticker ljusramperna ut en bit från karossen. En annan trevlig detalj upptäcker man i skymningen då dörrhandtagen lyser upp. Synpunkter på formgivningen finns det gott om, men inredningen är desto neutralare med sin underbara mix av skinn, krom och olika träslag. Komforten kan inte bli bättre och överst på mittkonsolen tronar en åttatums pekskärm, vilken styrs med en pekplatta som kräver lite tillvänjning. En annan nyhet är att japanerna bjussar på sladdlös laddning av mobiltelefoner. Tja, om din mobil stödjer finessen vill säga.

Välj motorljudMed en knapptryckning startar den fyrcylindriga bensinaren på 238 hästkrafter. Det är Lexus första turbomotor och den imponerar verkligen under vår provtur längs Cote dŽAzur. Är du ändå inte nöjd med motorljudet så finns "Active Sound Control" och här kan föraren komponera sin egen motorsång som sedan sprids via en högtalare i kupén. Hybridversionen NX 300h har ju som bekant en småtråkig steglös automatlåda medan NX 200t begåvats med en betydligt roligare "äkta" sexväxlad automat. Ändå är det lite märkligt att japanerna nöjt sig med att ta fram en ny sexväxlad automat eftersom flera av konkurrenterna har sju- åtta och nioväxlade. Grundpriset för nya Lexus NX 200t börjar från 456 000 kronor och då ingår elektroniskt styrd fyrhjulsdrift. Som mest kan femtio procent av kraften skyfflas till bakaxeln och därifrån även finfördelas mellan hjulparen. Är det som så att utomjordingar ligger bakom nya Lexus NX så måste vi i alla fall säga att de har ovanligt bra smak.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!