100 000-vallen sprängd igen

Flygindustrin och speciellt affärsflyget brottas med en sviktande ekonomi i världen. Det går inte att kompensera det med ett ökat charterflyg för det är inom affärsflyget som vinstmarginalerna finns.

Kommunalrådet Paul Lindvall och flygplatschefen Torbjörn Mortensen strålar ikapp.

Kommunalrådet Paul Lindvall och flygplatschefen Torbjörn Mortensen strålar ikapp.

Foto:

Linköping2012-01-14 05:05


Alla kommersiella flygbolag i världen brottas med dessa ekonomiska prognoser och verkligheter så gör även KLM som tillsammans med NextJet drar ett tungt lass för flygplatsen i Linköping.

Ursäkta röran vi bygger om
Trots att ombyggnaden av väg 35/ Östra länken gör att det är svårare att ta sig till flygplatsen och trots att byggandet av Aviation Park pågår för fullt så visar flygtrafiken på Linköping City Airport upp en kraftfull ökning med hela tolv procent under 2011.
- Det betyder att flygplatsen ökar stort för andra året i rad och 2010 nådde City Airport den största procentuella ökningen av alla reguljära flygplatser i Sverige, berättar en stolt flygplatschef vid namn Torbjörn Mortensen.

100 000 passagerare
Flygtrafiken till och från Linköping City Airport fortsätter alltså att öka i en orolig ekonomisk omvärld. Efter flera års stigande passagerarsiffror tack vare de två flygbolagen KLM och NextJet ökar sin beläggning med mellan 25 och 30 procent.
-Trenden håller i sig för 2011 visar på en fortsatt ökning med tolv procent jämfört med 2010. Som jämförelse ökade flygtrafiken i svenskt luftrum med åtta procent.
- Flygplatsen passerade 100 000 passagerare med råge vilket var vår målsättning för 2011, säger Torbjörn Mortensen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om