Med hög fart, tuffa närkamper och utmanande kurvor gjorde bilsporten gokart en storartad entré i Sverige på 1990-talet. Åtvidabergskillen och STCC-proffset Mattias Andersson var en av alla tusentals människor som förälskade sig i fenomenet. Tillsammans med sin far, Hans Andersson, startade han upp en av de första hallarna i Sverige,lokaliserad i Hackefors, år 1996, något som kom att bli ett minst sagt lyckat drag. I nästan exakt två decennium har företag, familjer, släktingar och kompisgäng vallfärdat till anläggningen för att göra upp i en adrenalinfylld fartupplevelse som är svår att inte tycka om.
– Folk gillar ju att tävla, och så är det en gemenskap också. Det känns som att 99 procent av alla som kommer hit tycker att det är roligt. Jag tror att det är fartupplevelsen och adrenalinet som lockar mest, säger Mattias Andersson och fortsätter:
– Det är ju inte några radiobilar som många tror, att man åker runt och kör på varandra, utan i och med att jag själv tävlar inom motorsporten försöker vi göra det så realistiskt som möjligt. Det ska vara tuffa närkamper, men inga oschysstheter, och det ska vara regler som är rättvisa.
”Öppet 355 dagar om året”
Under de 20 år som gått har flera tusentals personer satt på sig hjälmarna, hoppat in i overallen och tryckt plattan i matten genom de snäva kurvorna. Sedan starten har förare bemästrat banan dagligen och efterfrågan är stor året om.
– Jag brukar skoja och säga att vi har öppet 355 dagar om året, men det är väl bara cirka tio dagar som vi inte har någon verksamhet här ute, säger grundaren Mattias Andersson.
En av de viktigaste och största delarna för gokartentusiasterna är den årligen återkommande ”Go-kartserien”.
Hösten år 1998 gick den första upplagan av stapeln, i år är det dags för den 19:e säsongen.
– Min idé från början var att det skulle vara en företagstävling, där de skulle ställas mot varandra för att kunna få fram det snabbaste företaget i Linköping, men lagen utgör en mix av såväl företag och kompisgäng. Första året var det 20 lag som deltog, förra vintern var det 50 stycken, drömmen är att det ska vara ungefär lika många i år, säger Andersson.
Under sex deltävlingar och en finalhelg avgörs två klasser, Elitserien och Grundserien. Lagen samlar poäng, dels genom att vinna stafetterna, men även genom att till exempel köra snabbast varv eller göra det snabbaste förarbytet.
– Det är många lag som återkommer varje år, det är jätteroligt, men jag hoppas även att vi kan locka lite nya lag, säger Andersson och avslutar:
– Sista anmälningsdagen är 6 oktober, och lagen måste bestå av minst tre eller max fem personer. Det här är något som passar alla.