Det specialchartrade Allianståget rullade ut i tid klockan 09 25 från Stockholms centralstation med fyra partiledare, ett antal födelsedagstårtor och en hel hop av journalister.
Väntat besked
På 1860 -talet byggdes järnvägen mellan Stockholm och Linköping därefter har det inte hänt särdeles mycket. Under senare år har sträckan mellan Södertälje och Stockholm moderniserats och byggts om. Återstoden, det vill säga sträckan mellan Järna och linköping har lämnats orörd och omdebatterad i decennier. Nu kom beskedet som får politiker i Sörmland och Östergötland att jubla. Ostlänken läggs in i höstens budget och framförallt i den kommande infrastrukturpropositionen och inte nog med detta. Regeringen tidigarelägger dessutom satsningen fyra år från tidigare aviserade startår 2021 till år 2017 istället.
- Vi lägger nu in en 12-årig långsiktig investeringsram i budgetarbetet. Vi har tidigare höjt de årliga anslagen för underhåll av våra järnvägar men nu går vi fram med nya satsningar, säger statsminister Fredrik Reinfeldt och tillägger.
- 30 miljarder till Ostlänken med start 2017 och färdigställande 2028. fem miljarder till sträckan Göteborg - Borås och en höjning av underhållet på ytterligare 20 miljarder kronor.
55 miljarders infrastruktursatsning
Igår berättade Linköpings Tidning att Ostlänken kommer att finnas med i regeringens budgetarbete och den kommande infrastrukturpropositionen i höst.
Framme i Linköping där ungdomsförbundens medlemmar tog emot.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!