Med hjälp av ny teknik ska förbättringar ske och nu vill man byta ut de vanliga nycklar som personalen använder mot smarta telefoner istället för att komma in i brukarnas hem.
Med stöd av den nya tekniken kan den enskilde få snabbare hjälp vid behov, till exempel vid nyttjande av trygghetslarm. Hemtjänsten slipper att hämta nycklar och man undviker restid.
- Det är ett bra verktyg för nämnden att få en säker uppföljning av kvaliteten på insatserna. Det är centralt att veta att varje person får de insatser man har rätt till. IT-stödet underlättar också för personalen att få den tid de behöver till brukarna, säger äldrenämndens ordförande Mikael Sanfridson (S).
- Vårdgivaren har tillgång till genomförandeplaner och kan också dokumentera direkt i den smarta telefonen. Det frigör tid och ökar kvalitén i mötet med den enskilde.
Läs mer i fredagstidningen
6,5 miljoner till nytt arbetssätt
Linköpings kommun lägger cirka 6,5 miljoner kronor per år för ett nytt arbetssätt inom hemtjänst och hemsjukvård som bland annat det gäller att hantera nycklar. Det nya arbetssättet ska öka den enskildes trygghet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!