9 av 10 hör inte hemma i särskolan

Inom Linköpings kommun finns det 140 elever som är placerade i särskola. För att vara berättigad att gå i särskola måste eleven ha en utvecklingsstörning. Nio av tio utredda fall har visat sig varit inskrivna på felaktiga grunder.

Carina Boberg hoppas att projektet ska ge en bättre överblick på särskolan. Foto: Fanny Miles

Carina Boberg hoppas att projektet ska ge en bättre överblick på särskolan. Foto: Fanny Miles

Foto:

Linköping2012-02-16 07:47


Skolinspektionens granskningar av särskolan har resulterat i ett flertal utredningar där en förvånande hög andel elever inte har behövt vara placerade i särskoleklass.
- Det fanns en misstanke om att de utredda eleverna bedömts fel säger bildningsnämndens ordförande Carina Boberg. Hon hänvisar till bland annat pedagoger på skolan som har förstått att nya bedömningar av vissa elever behövdes samt att signaler från vuxenhabiliteringen gjort att de förstått att en mer noggrann tillsyn krävdes.

Skärpta rutiner
Genom det nya projektet "koll på läget", där Linköpings kommun är en av huvudaktörerna, är förhoppningen att man lyckas fånga upp de elever som tidigare haft lätt att falla mellan stolarna. Projektet innebär en skärpning av rutiner där bland annat tre bedömningar av varje elev kommer att äga rum. En i grundskolans år 5 och år 8 samt en vid övergången till gymnasiesärskolan, berättar Åsa Strömberg som arbetar på gymnasiesärskolan. Det är en markant skillnad från tidigare då endast en bedömning gjorts, och det vid inskrivningen till särskolan. Detta har inneburit att många elever redan nu har avslutat gymnasiet utan att ha fått en utredning gjord. En utredning som möjligen säger att de hade kompetensen och förmågan att läsa vanligt gymnasium.
- Vi kommer att göra vårt bästa för att följa upp de elever som redan har lämnat gymnasiesärskolan säger rektor Ola Stenliden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om