Att campa fortfarande populärt

Nu ökar återigen antalet campingnätter i både Sverige och Östergötland. En stadig uppgång gläder branschorganisationen Svensk Camping.

Glyttinge camping ligger mitt i Linköping. Foto: Tommy Pettersson

Glyttinge camping ligger mitt i Linköping. Foto: Tommy Pettersson

Foto:

Linköping2016-05-19 13:09

Allt fler turister väljer att övernatta på campingplats. Förra året stod andelen gästnätter på campingplats under juni-augusti för hela 43 procent av alla övernattningar på kommersiella boenden i Sverige. Västra Götaland är störst med drygt 3 miljoner övernattningar på campingplatser följt av Halland och Kalmar/Öland. Ökar mest gör Kalmar/Öland, som hade nära 100 000 fler övernattningar jämfört med 2014. Campingplatser är det största semesterboendet i flera regioner och står i många fall för mer än 50 procent av övernattningarna.

Gästnätterna ökar

– Vi kan se en fantastisk ökning av boende hos våra medlemmar och vår bransch är en central del av svensk sommarturism, säger Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping, i ett pressmeddelande.

Förra året blev ännu ett rekordår för svensk camping med en ökning med 3,4 procent gästnätter. Det innebär att Sveriges mest omfattande semesterboende nu har nått 15,5 miljoner gästnätter, vilket är nära hälften av allt kommersiellt boende under sommarmånaderna. Det visar färska siffror från SCB/Tillväxtverket. Det innebär att campingplatserna har nästan lika många gästnätter som hotell, stugbyar, vandrarhem och SoL, SoL är privatuthyrda stugor och lägenheter, tillsammans under juni-augusti.

470 435 nätter total

I Östergötland ser man en ökning på över 50 000 gästnätter och förra året så kom man upp i inte mindre än 470 435 gästnätter totalt i länet. Detta är en ökning på närmare 13 procent.

– Det är hårt tryck på våra medlemmars anläggningar samtidigt som det byggs få nya. Det är dags för politikerna runt om i landet att börja se det värde som branschen tillför kommunerna, genom att underlätta utbyggnaden av befintliga anläggningar, förlänga arrendeavtal för att underlätta investeringar i branschen och på andra sätt möjliggöra en utökad kapacitet och fler campingplatser, säger Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om