Från organisationen Sveriges Konsumenter har man reagerat på bankernas sänkta servicenivå och pekar på att det inte är kunderna som har bett om ett slopande av kontanthanteringen. Inte heller har Finansdepartementet eller Riksbanken kommit med sådana önskemål utan detta är affärsbankerna själva som driver utvecklingen i en icke önskvärd riktning.
- Bankerna hävdar att den minskade kontanthanteringen görs av omsorg för kunderna, säger Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter, som menar att det finns ingen logik i detta då kunderna faktiskt vädjar till bankerna att ha kontanthanteringen kvar. Det är närmast ett hån mot konsumenterna, företag och kommuner när de verkliga vinnarna på ett kontantlöst samhälle är bankerna själva, enligt Jan Bertoft.
Bankerna tappar kundernas förtroende
Samtidigt som storbankerna Swedbank och SEB blir allt mer lönsamma och höjer sina vinstmarginaler till aktieägarnas glädje, minskar bankerna sin service till kunderna. De två storbankerna har kraftigt minskat sin personal under de senaste fem åren. Ett led i den minskade servicen är att inte ta emot kontanter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!