Om ett år ska anläggningen för 65 miljoner kronor och på cirka 4 000 kvadratmeter stå klar i Torvinge i Linköping.
– Paketvolymen växer dramatiskt och har de senaste åren dubblerats för vart år, säger NTM:s ekonomichef Jan Eric Johansson.
På taket till anläggningen monteras solpaneler.
– Det gör oss till 50 procent självförsörjande av energibehovet. Vårt mål är dessutom att alla budbilar framöver ska vara eldrivna, säger Johansson.
Svensk Hemleverans, ägt av NTM-koncernen där Västerviks-Tidningen, Vimmerby Tidning, Corren, MVT och NT ingår, levererar paket i brevlådan samtidigt med morgontidningen. Den egna tjänsten för paketleverans heter Early Bird.
– Ökningen är enorm. 2019 utgick dagligen 1 500 paket från Linköping, som levererades till Östergötland, norra Småland och halva Sörmland. I dag är antalet 6 000 paket och 2025 beräknas mängden vara 20 000 paket dagligen, säger Svensk Hemleverans VD Mattias Tärnstedt.
Prognosen visar på en ökning med 300–400 procent på bara fyra år.
– I dag använder vi fyra olika lokaler för pakethanteringen. Den nya terminalen kommer att innebära en både enklare och mer kostnadseffektiv hantering.
Flera lokala företag är anlitade för projektet och som huvudentreprenör för paketcentralen står Linköpingsföretaget ByggOm AB.
Totalt under år 2020 delades det ut 295 miljoner paket i Sverige. Av dessa skickades cirka 43 miljoner från utlandet, enligt Post- och telestyrelsen.
En av anledningarna är att coronapandemin stärkte e-handeln.