De flesta bedömare har ansett att de miljontals kronor vår region har plöjt ned i en tågtunnel i Stockholm har varit en bra investering och en förutsättning för en utbyggnad av tågförbindelserna söderut.
Ett risktagande
För att finansiera Citybanan/Stockholmstunneln förhandlade staten fram ett avtal 2007 med företrädare för Mälardalen och Östergötland om att regionen skulle bidra med två miljarder kronor sammanlagt i medfinansiering. Östergötland har redan skjutit till pengar men inte fått några garantier för en fortsatt spårutbyggnad av regering och departement ännu.
Många kommunpolitiker har gått och hoppats på att en Ostlänk ska finnas med i statsbudgeten någon gång. Men så har inte skett.
25 miljarder
När det aktuella avtalet mellan staten och regionerna skrevs på lovade staten att genomföra flera järnvägsprojekt i regionen som tidigare inte fanns med som en del i utbyggnaden av Citybanan. Detta redovisades dock varken i avtalet eller till riksdagen, trots att regeringen ska ha riksdagens godkännande för sådana beslut.
Regeringen har inte heller analyserat hela åtgärdspaketet och därmed inte följt riksdagens princip om att analysera samhällsekonomiska konsekvenser av nya infrastrukturprojekt. Nu kommer Riksrevisionens rapport som en påminnelse över sveket.
Dålig koll på Ostlänksinvestering
Linköping och Norrköpings kommuner har tillsammans med andra regionala aktörer investerat en del skattemedel, i vad som man hoppas på, ska vara ett försteg till Ostlänken. Eller åtminstone ett sätt att tvinga fram ett dubbelspår mellan Norrköping och Linköping.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!