De lär sig rädda liv med LHC

Motionera, ät bra och håll dig borta från rökning. Det är Sebastian Karlsson och Daniel Rahimi i LHC:s främsta råd för hur hjärtstopp och hjärtinfarkt kan undvikas. Men när det ändå händer gäller det att vara förberedd. Därför får nu 1 500 elever i årskurs sju lära sig hjärt-lungräddning (HLR).

En, två, tre... trettio! Håll armarna raka så får du mer kraft under bröstkompressionerna.

En, två, tre... trettio! Håll armarna raka så får du mer kraft under bröstkompressionerna.

Foto:

Linköping2014-01-25 05:05


- Det viktigaste är inte att göra absolut rätt, utan att göra något, säger Lennart Nilsson, docent och överläkare, som leder utbildningsprojektet.
Nu genomför kardiologiska kliniken på US ett utbildnings- och forskningsprojekt i samarbete med LHC, LFC, Linköpings- och Norrköpings kommunala högstadieskolor, Linköpings universitet och Svenska rådet för hjärt-lungräddning.
- Bakgrunden är att bara tio procent av de som drabbas av hjärtstopp utanför sjukhus överlever. Om någon ingriper är chansen att klara sig två till tre gånger större - det gäller att våga agera och varje minut räknas, säger Lennart Nilsson. Andelen fall där allmänheten startar HLR före ambulansen ankomst varierar nationellt mellan 55 och 83 procent. Östergötland ligger ganska lågt med sina 59 procent. Endast 10 procent av de drabbade överlever en månad. Lennart Nilsson tog kontakt med LHC för att de i egenskap av elitidrottsmän är proffs på att agera och prestera i tuffa situationer och dessutom kan ses som förebilder för ungdomarna.

Hängande ansikte
En del klasser får genomföra den webbaserade utbildningen Hjälp Hjärna Hjärta. Den handlar om stroke, hjärtinfarkt, hjärtstopp och om levnadsvanor och vänder sig till alla i samhället, både vuxna och barn. Utbildningen är gratis och finns på www.hjälphjärnahjärta.se. Eleverna får lära sig att känna igen stroke och hjärtinfarkt. Vem som helst kan drabbas oavsett ålder, men livsstilen påverkar mycket. Vid stroke gäller att känna igen varningstecknen som hängande ansikte och oförmåga att upprepa en enkel mening.
Och har hjärtat stannat gäller det - förutom att ringa 112 - att ge trettio bröstkompressioner och två inblåsningar. Det är första gången Sebastian Karlsson och Daniel Rahimi föreläser om första hjälpen inför sjundeklassare.
- Det är väldigt kul. Eleverna är observanta och vi får många kluriga frågor. De ser oss förhoppningsvis som förebilder gällande levnadsvanor och hoppas de ser att det är viktigt att investera i sig själv, säger Sebastian Karlsson.
- Det var självklart att vara med när de frågade, och att repetera sina kunskaper är ju bra! Man inser hur fort man glömmer - att repetera genom undervisning är ett vinnande koncept, säger Daniel Rahimi. Maja Zandén Holmber, Aysun Allchani, Natalie Vårdstedt och Filippa Bäckström är fyra av de femtiotal elever som lyssnat på webbföreläsningen som de tyckte var nyttig och lärorik och ger en bra grund till senare i veckan då de ska öva hjärt- och lungräddning på en docka. Filippa är den enda som gjort det förut, i stallet där hon rider.
- Jag hoppas att jag inte får panik om jag behöver göra detta på riktigt någon gång, det gäller att göra allt vad man kan, säger Maja. De andra håller med.
- Det är viktigt att inte bara stå och titta på.
Och just det är ett av syftena med utbildningen.
- Det ska vara självklart att ingripa och inte bara stå och titta. Ungdomarna är framtiden, och vi ska även hålla undervisningar mot företag och gå ut i idrottsföreningar, säger Lennart Nilsson.
Eleverna i studien får direkt efter utbildningstillfället genomföra ett praktiskt test där kvalitén på hjärt-lungräddningen mäts.

Sebastian Karlsson och Daniel Rahimi spelar i LHC och agerar nu förebilder och utbildare till elever i årskurs 7.
Sebastian Karlsson och Daniel Rahimi spelar i LHC och agerar nu förebilder och utbildare till elever i årskurs 7.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om