Stångådalsbanan och Tjustbanan tilldrar sig inte alls lika mycket medial uppmärksamhet som Ostlänken.
Tjustbanan är just nu uppmärksammad på grund av en ny och försämrad tidtabell i december men annars är det tyst.
Under hösten 2013 genomför Trafikverket en rejäl upprustning av bandelen Bjärka Säby - Sturefors - Hjulsbro med en helsvetsad räls på betongslipers och ny makadamballast. Spårbytet på den gemensamma delen av Stångådals- och Tjustbanan, det vill säga Linköping - Bjärka Säby är nu nästan avklarad.
Viktig arbetspendlingFrån Hjulsbro strax söder om Linköping har man gjort förstärkningar, eftersom det finns diskussioner om att ändra linjedragningen från Hjulsbro till att gå öster om Saabs flygfält och ansluta till ett nytt resecentrum centralt i Linköping, som blir klart när Ostlänken blir färdig om något decennium.
Drygt 13 kilometer spår ska bytas för en kostnad på 95 miljoner. Stångådalsbanan ska rustas upp för 100 miljoner kronor i första etappen i Östergötland, varav staten betalar hälften och den andra hälften tas av Länstrafik anslag från Kalmar län som står för detta. Men berörda kommuner förskotterar dock hela kostnaden i tre år.
En person som naturligtvis är själaglad över banupprustningen är Bengt Walla, vice ordförande i Järnvägsfrämjandets lokalavdelning Öst och ordförande i Vårdnäs geografiska utskott.
- Vårdnäs geografiska utskott har arbetat länge för att återupprätta en lokal pendeltågstrafik på Stångådalsbanan mellan Kisa och Linköping med behovsuppehåll i Rimforsa, Opphem, Gärdala, Brokind, Bestorp, BjärkaSäby, Sturefors och Tannefors.
Del av Stångådalsbanan upprustad
All fokus kring infrastruktur och samhällsutveckling i regionen ligger på Ostlänken. Den frågan är naturligtvis central för tillväxten i länet men ända ligger ett decennium framåt och det finns ju andra infrastrukturella frågor att diskutera dessförinnan.
InfraNord genomförde en guidad projektvisning med arbetsledaren Dan Lindstrand för Freddie Andersson, Ulf Flodin och några intresserade Stureforsbor. Foto: Kerstin Walla
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!