Det och mer visar den undersökning om Origo group genomförde i december förra året. Det som överraskade mest var att fyra av tio har besökt en badanläggning en gång under det senaste året, vilket är en förbättring sedan den senaste undersökningen gjordes 1987. Då var det bara sju procent som hade gjort det (se tidigare artikel). Skälet till att – trots allt – så många människor aldrig besöker en simhall verkar varken ha med pris, avstånd, trygghet, känslighet för klor eller andra orsaker att göra. Sanningen är att de inte gillar att bada.
Undersökningen visade också, föga förvånande kanske, att de som besökte ett gammalt badhus var mindre nöjda än de som besökte ett nytt.
En intressant iakttagelse är att omklädningsrummen är viktiga för hur man nöjd man känner sig. Att kunna duscha och klä om sig avskilt värdesätter många, framförallt yngre personer. Rapporten visar också att människor som tränar, oftare besöker en simhall än de som inte gör det. Mer än hälften uppgav att de besökt anläggningen för någon form av träning/motion för egen del. Å andra sidan uppgav något färre än hälften att de gick till simhallen för att de mår bra av det och för att umgås. Vilket möjligen visar att en simanläggning fyller många behov.
De som utnyttjar en anläggning är också generellt sett yngre – yngre än 46 år – än de som inte går till en simhall, de är äldre än 56 år.
Det här med hygien diskuteras ofta när det gäller simhallar. Hälften tycker att tvätt före bad är självklart och gillar regeln. Men det gäller för personer som är något äldre. Yngre personer – under 30 – tycker att det helt oviktigt med tvätt före bad och är rent negativa till hela tvättidén.
En slutsats man kan dra av rapporten är att förbättringsområdena är flera på många hålla. Något som tycks överraska är att personalen får rätt så dåligt omdöme. Det avviker från liknande rapporter inom andra områden där personal generellt brukar få bra omdöme.