Djup oenighet om fartgränser

Statliga bidrag till järnvägar och bilvägar har alltid varit föremål för ett regionalt kattrakande. Just nu är det Trafikverket som rattar den frågan genom att myndigheten dels föreslår fartgränser på en del länsvägar kontra att de också fördelar pengar till ombyggnation av en del vägsträckor.

Fartgränser blir en bricka i fördelningspusslet. Foto: Patrik Ekström

Fartgränser blir en bricka i fördelningspusslet. Foto: Patrik Ekström

Foto:

Linköping2013-02-16 05:06


Nyligen föreslog Trafikverket att högsta tillåtna hastighet på riksväg 35 mellan Linköping och Åtvidaberg ska sänkas från 90 kilometer i timmen till 80 vilket naturligtvis vid ett första påseende kan tyckas vara självklart.
Men nu reagerar Linköpings kommun på detta förslag och  vill vänta med nya hastigheter på riksväg 35. Det verkar som om kommunen anar ugglor i mossen och föreslår istället att man bygger om vissa trafikfarliga sträckor istället för att laborera med hastighetsgränser.

Bygga om?
I den nuvarande regionala länstransportplanen finns åtgärder för riksväg 35, med målsättningen att skapa en mötesfri väg tillåten för 100 kilometer i timmen mellan Linköping och Åtvidaberg och arbetet med en ny länstransportplan pågår  för perioden 2014 till 2025 nu. Linköpings kommun föreslår därför  i sitt yttrande, att ändringar av hastigheter avvaktas tills ny länstransportplan har beslutats.
- Vi har en omfattande arbetspendling mellan Linköping och Åtvidaberg och det skulle underlätta om vi redan nu får klart att man kan åtgärda vissa sträckor till exempel den som går rakt i genom Grebo, säger en pillemarisk Paul Lindvall i en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om