Det här slår Skolinspektionen fast efter sin tillsyn i maj. Skolinspektionen kritiserar skolan för att eleverna på programmet inte kan få ämnen förklarade för sig på sitt modersmål. Detta riskerar att påverka, inte bara elevernas skolresultat utan också deras språk- och kunskapsutveckling negativt, skriver myndigheten i ett föreläggande till Linköpings kommun och till skolan.
Det handlar om att elever ska kunna få ett ämne förklarat för sig på det egna språket. Skollagen är tydlig med att en elev skyndsamt ska ges stöd i form av extra anpassning om man befarar att eleven inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås. Men det finns elever på skolan som inte får detta, konstaterar inspektörerna.
Skolan har försökt lösa problemet genom att använda digitala hjälpmedel som böcker och filmer som är översatta på elevens modersmål. Men det är inte tillräckligt, enligt inspektionen.
Problemet är inte nytt för vare sig programmets rektor, Linda Eklund eller skolans enhetschef Magnus Johansson.
– Vi är förstås medvetna om att vi inte har haft studiehandledning av fysisk person utan att vi använt oss av digitala resurser. Skälet är att det har varit svårt att få tag på kompetenta studiehandledare. Men självklart måste vi se över detta, säger Linda Eklund.
Enligt Linda Eklund behöver en studiehandledare inte vara en utbildad lärare och skolan får använda sig av studiehandledare på "distans".
– Det innebär att eleven kan ha kontakt med en studiehandledare via webben, i form av skype eller liknande, säger hon.
Hur många språk det handlar om för skolans del, är svårt att säga, eftersom det varierar hela tiden, enligt Linda Eklund. Språkintroduktionen har också kontinuerlig intagning.
– Det kan vara så att vi har tio elever med samma språk men så kan enstaka elever ha ett språk och det gör det svårt att skapa ett stort tjänsteunderlag när man ska rekrytera personal, säger Linda Eklund.
Problemet med att rekrytera studiehandledare för olika språk, men också för olika ämnen är inte ett problem bara för Berzeliusskolan.
– Nej, jag skulle säga att det är nationellt problem. Vi jobbar med frågan och tar anmärkningen på allvar. Vi måste titta på hur vi ska göra på skolnivå, men också på systemnivå, alltså det kommunen kan göra. säger Magnus Johansson.
I övrigt är både han och Linda Eklund glada över att Skolinspektionen inte hade någon annan anmärkning på skolans verksamhet.