Anledningen till kommunalrådens tågresa var att man fått en timmes sittning med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på näringsdepartementet i Stockholm.
På den timmen hann man framföra vikten av att bygga ut stambanan med fler spår mellan de båda största städerna i länet.
Försteg till Ostlänken
De båda kommunerna har tidigare skickat upp ett gemensamt yttrande till kapacitetsutredningen där man efterlyser fler satsningar på Södra stambanan.
Nu fullföljde man med ett möte där infrastrukturministern fick en dragning om behovet av ökad spårkapacitet.
- Det var ett väldigt bra möte. Elmsäter är ordentligt påläst och känner väl till de problem som vi har i Östergötland.
Det visar sig också att vi gör samma problembeskrivning av infrastrukturen här nere, hävdar Paul Lindvall.
SJ gamle vän
SJ:s egen punktlighetsstatistik för 2010 visar att förseningarna på landets järnvägar var flest på södra stambanan mellan Stockholm och Malmö och den värsta flaskhalsen är sträckan Linköping-Norrköping. Den delen har Trafikverket beskrivit som överbelastad redan 2010. Den senaste vintern där många X2000 och pendeltåg blev stående och försenade visar på hur akuta problemen är.
- Vi hade inte förväntat oss att få ett konkret besked idag. Men det är viktigt att se om vi inte kan få besked under första halvåret 2012 om när en byggnation av fler spår mellan Linköping och Norrköping kan komma till stånd.
Enkelspår Linköping - Stockholm
De båda kommunstyrelseordförandena i Linköping respektive Norrköping, Paul Lindvall och Lars Stjernkvist chansade och tog tåget till Stockholm igår. Paul Lindvall fick dessutom möjlighet att återigen prova på den så kallade flaskhalsen mellan Linköping och Norrköping.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!