Enkla byten med upphöjd tågstation

Norrköpings kommun har storslagna planer inför bygget av nya resecentrum. Med tågstation i upphöjt läge och med buss- och spårvagnsterminalen direkt under tågplattformarna blir bytestiden från tåg till buss eller spårvagn mindre än tre minuter, något som kommunalrådet och stadsplaneringsnämndens ordförande Bengt Cete gillar.

Linköping2014-04-25 08:15

- Ett så pass supereffektivt resecentrum innebär en långsiktig, kraftfull prioritering av stadens och regionens kollektivtrafik. Framtidens resande måste vara miljömässigt hållbart. En fortsatt utveckling av kollektivtrafiken är helt nödvändig för att få bukt med koldioxidutsläppen och vända den negativa klimatutvecklingen, säger han. Han vill också se ett resecentrum med två framsidor. För att få full utveckling av ett nytt resecentrum måste det vara lika attraktivt och tillgängligt från båda sidor.
Även oppositionsrådet Fredrik Bergqvist är positiv till förslaget.
- Hur vi än letat i Europa har vi inte hittat någon tågstation med samma gynnsamma upplägg. Det drar till sig intresse från byggherrarna och möjliggör utveckling av den blandade innerstad med mångfald i utbudet som är Norrköpings kännemärke, säger han.

Dyrare upphöjt
Med direkttåg via Ostlänken kan man snart ta sig från Norrköping till Linköping på 14 minuter, till Nyköping på 20 minuter och till Stockholm på 50 minuter. Med en tågstation i upphöjt läge blir bytet mellan tåg och lokal kollektivtrafik enkelt, men investeringen blir mellan 1,5 och 2 miljarder dyrare än alternativet i markläge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om