Ett lyft för svensk industri. Uttrycket är så slitet att det riskerar att falla isär. Men sällan har det väl stämt in bättre än för Actil Warehouse Trucks i Vreta Kloster utanför Linköping. Med anor från 1954 och den enda helt svenskägda trucktillverkaren i landet.
- De senaste åren har varit mycket bra för oss, säger marknadschefen och delägaren Jonas Dahlström till vår tidning. Och vi står redo för att öka produktionen av Abeko truckar ytterligare och samtidigt införa skiftgång på fabriken om det tar riktig fart.
Det sjuder av optimism när vi besöker Actil i Vreta Kloster, just norr om Linköping i Östergötland. Företaget är med rätta stolt över sitt ursprung och ser samtidigt fram emot en rad spännande nyheter som är på ingång.
Actil sysselsätter ett 30-tal anställda fördelade på utvecklings-, administrations-, svetsverkstads-, lager- och reservdels- och monteringsavdelning.
Allt startade alltså redan 1954 i Linköping under namnet Kugelverken AB på Gamla Tanneforsvägen och det var då som nu innovativa lösningar som stod på programmet.
Kunder och beställare var oftast expansiva svenska företag som hade strålande tider efter världskriget. När andra länders företag till stor del jobbade i spillrorna efter ett långt och tärande krig, kunde de svenska företaget "starta om" med full gas.
- Vår svåraste utmaning är att hinna med alla beställningar, hette det från Kugelverkens sida.
På 1970-talet flyttade Kugelverken till Vreta Kloster eftersom där fanns en lämplig lokal, en gammal smedja.
Sedan dess har produktionslokalerna byggts till i olika omgångar till att i dag omfatta cirka 5 000 kvadratmeter ändamålsenliga lokaler. De senaste delarna som byggts var ett nytt lager och en helt ny administrativ kontorsdel.
I samma veva bytte företaget namn till Actil Warehouse Trucks och det blev naturligt en viss uppdelning av produktsortimentet hos de svenska tillverkarna.
När konkurrenterna var bättre på ledstaplare sålde Actil bättre på sitt- och ståstaplare samt plocktruckar av olika slag, under produktnamnet Abeko.
- Man kan säga att marknaden är lite komplex, berättar Jonatan Welander, försäljningsansvarig för den nordiska marknaden. Vi tillverkar inte bara truckar till oss själva, utan gör även truckar och olika chassilösningar till våra konkurrenter, som vi därmed föredrar att kalla kollegor.
Läs mer i måndagens papperstidning
Ett rejält lyft för svensk industri
"Marknaden är lite komplex."
Marknadschef Jonas Dahlström ser det som en fördel att vara den enda svenskägda trucktillverkaren i landet. "Korta beslutsvägar och lätt att anpassa varje produkt, vi kan enkelt flytta ratten tio centimeter, eller anpassa körställningen för en lång förare". Foto: Alf Wesik
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!