Far och son startade gokartanläggningen för 20 år sedan. Då enbart med innekörning. För cirka ett årtionde sedan tillkom uteslingan. Det går dock inte att bara köra utomhus.
– Innebanan är 250 meter lång och utebanan 350 meter. När det är bra väder öppnar vi dörrarna till hallen och kopplar ihop de båda banorna och får en 600 meter lång bana. Innebanan har fem-sex kurvor och ute är det 12-14 stycken och lite fler rakor. Vi försöker göra en lagom svår bana som nybörjare klarar och som samtidigt är en liten utmaning för dem som kört mer kontinuerligt, påpekar Mattias.
Passar alla
Gokartföretaget har 20 fordon, 14 för vuxna och sex stycken barnbilar i två storlekar. Man har satt en gräns på sju års ålder och 120 centimeter i längd för att få köra. Gränsen är inte rigid men en riktlinje.
– Att köra gokart passar alla, från de som är sju år, ja upp till 100 år. Hela familjen kan köra och 99 procent av alla som provat tycker att det är kul, intygar Mattias.
Vanliga kunder är familjer, kompisgäng, företag eller enskilda. Ibland kommer det en pappa med son eller dotter. Det bästa är att boka tid men det går också att ringa eller mejla och kolla när det är ledigt eller chansa med ett spontanbesök.
Gillar farten
Vad är det som lockar med gokart?
– Många tycker om fartupplevelsen. Man gör något som går att påverka själv. Precis som inom all sport så är det kul att kunna styra resultatet. Och det kan gå undan när man susar i väg i den lilla bilen av märket Dino. Toppfarten är 70 km/h och rekordet för ett 600-metersvarv är på imponerande 41 sekunder. Inne är rekordet på 16 sekunder.
– Normala tider är 45-55 sekunder på den stora banan och 18-20 inne. Vi anordnar tävlingar om de som bokat vill det. Då blir det kval, final och medaljer. Många gillar att tävla mot andra och även mot den egna bästa tiden, förtäljer Mattias.
Han klargör att fordonen är säkra men poängterar att den som kör alltid ska ha respekt för farten. Han förklarar hur en bra gokartförare ska agera.
– Inte vara våghalsig utan snarare noggrann och lära sig var man ska bromsa och gasa. Det gäller också att hitta rätt spår, innerspår är inte alltid bäst. Man ska försöka få så rak linje genom kurvorna så att man inte tappar fart. En del har talangen från start, andra lär sig att bli en bra förare här, redogör Mattias Andersson.