Förra årets Europamästerskap i fotboll visar att unika event är framgångsrika komplement till fasta kulturinstitutioner och stora nationella konferenser.
Pengar redan överförda
Bråvallafestivalen i grannstaden Norrköping visar också, med all önskvärd tydlighet, att spektakulära musikarrangemang sätter värdstaden på kartan och ger mervärden genom varumärkesbyggande effekter. Kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall, nyss hemkommen från Bonn där han fått tala på temat; "Linköping som hållbar Miljö- och klimatkommun" inför en internationell publik, berättar om den nya strategin för besöksnäringen.
- Vi vill bli ännu bättre när det gäller event och arrangemang och har genom Stadshus AB gett ett ägartillskott till Arenabolaget på femton miljoner för att stärka den verksamheten.
Femton miljoner kronor till Arenabolaget
Besöks- och eventbranschen är en snabbt växande sektor i Sverige och Linköping följer den tillväxttrenden i stora drag. Kommunen har på senare år även växlat upp under sommaren och utgör nu för tiden ett attraktivt turistmål med Domkyrkan, Gamla Linköping och Flygvapenmuseet i spetsen. Men nu tar Linköping ett steg till och vässar sin nya "Visitstrategi".
Arenabolaget får ett ägartillskott för att stärka arrangemangssidan.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!