Första flygplanen – för Boeing och Saab

Boeing och Saab fortsätter nu sitt framgångsrika samarbete och presenterar sinatvå första flygplanen till det amerikanska flygvapnets T-X-upphandling.

Håkan Buskhe, Saabs VD Saab tycker att man har ett utmärkt samarbete med Boeing och en tydlig strategi redan från den första dagen. Foto: Tommy Pettersson

Håkan Buskhe, Saabs VD Saab tycker att man har ett utmärkt samarbete med Boeing och en tydlig strategi redan från den första dagen. Foto: Tommy Pettersson

Foto:

Linköping2016-09-20 15:00

Boeing och Saab kommer att använda de båda T-X-flygplanen, som presenterades i förra veckan vid ett event i St Louis, USA, för att visa det amerikanska flygvapnet fördelarna med företagens lösning när det gäller prestanda, pris och underhåll.

Helt nytt plan

Boeing T-X är ett helt nytt flygplan, konstruerat för det amerikanska flygvapnets utbildningsprogram för framtidens piloter och använder den senaste teknologin och de modernaste produktionsmetoderna. Det är ett avancerat flygplan, som har konstruerats för att kunna vidareutvecklas när tekniken, uppdragen och utbildningsbehoven förändras i framtiden. Flygplanet är både mer kostnadseffektivt och mer flexibelt än äldre, befintliga lösningar.

– Saab bygger för det amerikanska flygvapnets framtida pilotutbildning. Vi har lyckats ta fram den bästa lösningen tack vare utmärkt samarbete med Boeing och en tydlig strategi redan från den första dagen, säger Håkan Buskhe, Saabs VD.

Ersätter T-38

Boeing T-X är enmotorigt samt har dubbla stjärtfenor, en upphöjd bakre instruktörsplats för bättre synfält och en avancerad cockpit med inbäddade utbildningsfunktioner. Systemet erbjuder även toppmoderna markbaserade utbildningssystem och har en konstruktion för kostnadseffektiva framtida underhållslösningar. T-X kommer att ersätta det amerikanska flygvapnets nuvarande skolflygplan, T-38. Det amerikanska flygvapnet förväntas välja kontraktspart i slutet av 2017. Boeing och Saabs träningslösning är en av flera i den kommande upphandlingen. Det nya skolflygplanet beräknas tas i operativ drift år 2024.

– Vårt T-X är det bästa valet och redo för att utbilda piloter under många generationer framöver, säger Leanne Caret, VD för Boeing Defense, Space & Security.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om