I över tjugo år har Åsa Liedberg, köksdesigner och säljare på Köksbolaget, hjälpt folk med att bygga om både kök och hela hem. Hon brinner för att bygga upp förtroende med sina kunder så att de känner sig trygga i hur deras hus blir efter förvandlingen.
Åker hem till kunden
Ibland kommer kunder in med en färdig ritning på hur de vill ha köket ombyggt. De har redan valt produkter, färg och även hantverkare. I andra fall kan det vara mer diffust och kunden vill ha hjälp med att driva hela projektet i hamn.
Ofta åker Åsa hem till kunderna för att mäta och se vad som skulle kunna göras.
-Jag tittar ofta på vad jag skulle kunna flytta på och vad som inte går att göras om. Var sitter ventilationen och stommen som inte går att flytta på? Vad har jag att förhålla mig till?
Förtroendet är viktigt
Sedan lyssnar hon in vad kunden har för önskemål gällande färg och funktion.
-Det är inte alltid att kunden vet vad de vill ha från början men pratar man brukar det utkristalliseras. Kanske vet de att de vill ha mörkt och inte ljust, släta luckor eller inte, säger Åsa.
Förtroendet är viktigt vid en sådan konsultation och Åsa ser det som en förmån att få komma hem till kunderna för att se hur de kan bygga om. Hon umgås tajt med kunden från början till slut och det är viktigt att kunden berättar hur de vill ha det och att även Åsa kan säga vad hon tycker.
-Färg och små detaljer brukar jag inte säga så mycket om eftersom det handlar om tycke och smak men när det gäller det funktionella brukar jag tycka till.
Hon har aldrig byggt samma kök två gånger och hon tycker att det unika är roligt att arbeta med.
-Det är så roligt att köken blir personliga och att just det köket passar bäst till just den familjen. Många kök blir ju också så snygga att jag själv skulle vilja flytta in i dem.