Det menar Gunnar Sibbmark, som är VD för Europakorridoren, en ideell förening som består av kommuner, städer, län och andra regionala företrädare i Sverige.
Med höghastighetståg menas tågsätt som kör med en hastighet över 250 kilometer i timmen. Redan 1964 började Japan använda snabba tåg mellan Tokyo och Osaka, den så kallade Shinkansen. Sedan dess har Tyskland, Frankrike, Kina och Spanien också byggt ut järnvägsnät med höghastighetståg.
För Sveriges del skulle det bli nödvändigt med helt nya järnvägsspår för att klara höghastighetstågen, som kräver raka spår utan kurvor.
Till Hamburg på fyra timmar
- Ska Sverige kunna vara med i det framtida Europa behöver vi snabba kommunikationer och höghastighetståg mellan Stockholm och Europa blir en nödvändighet. En resa Stockholm - Hamburg skulle ta fyra timmar och 35 minuter och Sverige binds ihop med övriga Europa på ett effektivt sätt, menar Gunnar Sibbmark som anser att vi måste kunna separera godstrafik och persontrafik för att få en attraktiv miljövänlig järnväg i konkurrens med flyg.
Göteborg kopplas samman
I Europa pågår infrastrukturprojekt som går ut på att föra nationerna närmare med bra och snabba kommunikationer. Ska Sverige ha en chans att vara med måste vi delta i projekt som binder samman Norden med övriga Europa och där är projektet Europakorridoren en lösning, hävdar Gunnar Sibbmark.
Tanken är att den nya järnvägen ska gå i en rak bana från Stockholm över Linköping, Jönköping, Värnamo och sedan i tunnel mellan Helsingborg - Helsingör och vidare ut i Europa.
Framtidens järnväg med 320 km/h
I den pågående debatten om den svenska järnvägens framtid finns höghastighetståg med som en framtida lösning. I flera av Europas länder pågår utbyggnad och skall Sverige hänga med på tåget måste regeringen ge besked snart.
Åk från Stockholm till Hamburg på fyra timmar, vill Gunnar Sibbmark. Foto: Tommy Pettersson
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!