Från 20 procent – till nästan 50

Socialdemokraterna gick 2014 till val på att fler äldreboende skulle drivas kommunalt. Samtidigt som det har skett, så finns det i stort sett bara ett stort vårdbolag som dominerar bland de privata utförarna – Attendo.

Linköping sticker ut i takten man  återkommunaliserar äldreboenden, säger Håkan Tenelius på Vårdgivarna.

Linköping sticker ut i takten man återkommunaliserar äldreboenden, säger Håkan Tenelius på Vårdgivarna.

Foto: Anna Rut Fridholm

Linköping2018-08-30 06:00

När den nya majoriteten tog över i stadshuset efter två mandatperioder med alliansstyre (M. L, C och KD) var fördelningen mellan kommunalt och privat 20-80.

Efter vårens upphandlingar är fördelningen betydligt jämnare. När avtalen träder i kraft nästa år driver kommunen nästan hälften av alla äldreboenden. Den andra halvan domineras stort av Attendo som "vann" de flesta av vårens upphandlingar.

När nuvarande majoritet övertog ansvaret så var äldreomsorgen i Linköping en av de billigaste i landet. Kostnaden låg någonstans mellan 28 och 30 procent under snittkostnaden. I dag kostar den mer, men ligger fortfarande cirka 15 procent under snittet.

Så vad har ökningen av resurserna betytt för kvaliteten på äldreomsorgen?

Koalitionen – M, L och KD – brukar hävda att det har blivit dyrare utan att kvaliteten blivit bättre. Vad som hänt, anser de, är att det har blivit stora skillnader i ersättning mellan många äldreboenden.

– I dag kan det skilja femhundra kronor per person och dygn mellan den högsta och den lägsta ersättningen. Beroende på hur många äldre som bor på ett boende kan det bli flera miljoner i skillnad på ett år. Klart att du kan göra bättre saker med mer pengar.

Det säger Fredrik Lundén (M) vice ordförande i äldrenämnden. Han menar att skillnaderna är ett utslag av att kommunen ger mer pengar till den egna verksamheten. Det blir så när upphandlingen går efter lägstapris-principen istället för att ha kvalitetsfokus, menar Fredrik Lundén.

Mikael Sanfridson (S), ordförande i äldrenämnden hävdar bestämt att man inte gynnar den egna verksamheten. Men erkänner samtidigt att det på vissa håll är väldigt stora skillnader i ersättning. En förklaring är att många avtal är gamla och ligger lägre än nya avtal som sluts i dag. I dag görs, enligt Sanfridson, en rad satsningar som kostar mera och som ger utslag när nya avtal skrivs. Det kan handla om allt från arbete med den grundläggande synen på de äldre – där individens behov nu alltid ska finnas i fokus – till heltid för personalen.

– Jag skulle säga att skillnaden mellan privat och offentligt i Linköping är att vi har gått fortare fram med förändringar i den offentligt drivna verksamheten, säger Mikael Sanfridson.

Förändringar som bland annat resulterar i ökade krav – som i sin tur kostar mera pengar att genomföra – och som gör att de utförare som sitter fast i gamla avtal, halkar efter.

Men lägsta pris som det avgörande i upphandlingar är problematiskt, det medger han och hävdar att Linköping har påbörjat arbetet med att så småningom kunna upphandla utifrån bästa kvalitet istället för lägsta pris.

Huruvida kvaliteten har blivit bättre i äldreomsorgen sedan förra mandatperioden kan vara svårt att mäta. Varje år brukar socialstyrelsen göra nöjdhetsundersökningar. I den senaste undersökningen uppger 82 procent av brukarna i Linköping att de är nöjda med sin omsorg. I de äldreboenden som uppvisar en lägre grad av nöjdhet ingår både privata och offentligt drivna verksamheter och detsamma gäller för äldreboenden där siffran överstiger 82.

När samma undersökning (presenterades 2014 gjordes 2013) uppgav 86 procent att de var nöjda eller ganska nöjda, snittet i landet var då 83 procent.

Var äldre mera nöjda då trots lägre ersättningar?

Enligt Mikael Sanfridson såg man att nöjdheten gick ner 2015. En anledning, tror han, är det under försommaren 2014 uppdagades att Attendo som drev Åleryd bröt mot avtalet med kommunen. Upptäckten gjordes via Kommunens kvalitets- och utvärderingskontor. Det blev en hel del skriverier om detta.

– Efter det, 2015, såg vi att nöjdheten började sjunka och var ett tag under 80 procent. Men nu är vi på väg uppåt igen och ska fortsätta med vårt kvalitetsfokus, säger Mikael Sanfridson.

Inför valet besöker Vårdföretagarna, som är arbetsgivarorganisation och intresseorganisation för de privata vårdgivarna, många kommuner i landet. De vill prata om välfärdens verkliga utmaningar. Det säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef inom Vårdföretagarna, när han besöker Linköping.

För Vårdföretagarna har Linköping tidigare varit lite av ett skyltfönster med sin höga andel av privat driven äldreomsorgen. Förändringen mot mera offentlig drift, beskriver Håkan Tenelius som bekymmersam.

– Det vanliga är att den privata delen växer för att kommuner måste hålla nere sina kostnader. En upphandlad verksamhet håller budget, medan kostnaderna i den kommunala verksamheten kan dra i väg. I Linköping upplever vi att kommunen ändrar av ideologiska skäl, inte av kvalitetsskäl och det beklagar vi. Vi tycker att vi borde ha en gemensam vision för bästa möjliga äldreomsorg och då borde driftsformen vara underordnad.

Att ha hälften av sin äldreomsorg i kommunal regi gör dock inte Linköping till en kommun som på något sätt sticker ut. Det tycker inte Håkan Tenelius.

– Däremot sticker Linköping ut i takten på återkommunaliseringen, säger han.

Mikael Sanfridson (S) sticker inte under stol med att det från Socialdemokraternas sida handlar om ideologi. Fick de helt bestämma skulle den övervägande delen av all äldreomsorg drivas i offentlig regi. Privata aktörer – som håller hög kvalitet – skulle vara ett komplement.

– Det viktigaste är att alla som behöver äldreomsorg ska vara säkra på att få bästa kvalitet. Oavsett var man bor eller vem som driver äldreboendet, säger Mikael Sanfridson.

Från och med nästa höst är det Attendo som är den stora privata vårdgivaren i Linköping. Trots att man från politiskt håll säger sig vilja ha alternativa driftsformer och mindre företag och idéburna organisationer så blir det tydligt att det blir allt svårare för dessa att vinna upphandlingar.

Hur uppfattar Attendo situationen?

– Vi är ett omsorgsföretag och liksom alla andra privata utförare deltar vi i upphandlingar. Vårt fokus är att ge en omsorg av hög kvalitet och överträffa de förväntningar boende och anhöriga har på oss, säger Makan Afshinnejad, presschef på Attendo.

Ett sätt att underlätta för mindre utförare skulle, enligt Fredrik Lundén, vara att införa LOV (se faktaruta) i äldreomsorgen i Linköping, han får stöd av Håkan Tenelius.

– När man kör med upphandling finns det bara en som kan vinna. Men med LOV kan de företag som uppfyller ställda krav, själva bygga och driva äldreboenden, säger Tenelius.

I Linköping har man infört LOV inom hemtjänsten, men har inga planer på att göra detsamma för äldreboende.

– Vi är inte intresserade av LOV inom äldreboenden. Vi vill istället fokusera på kvalitet och att det finns en tydlig styrning från Linköpings kommun, säger Mikael Sanfridson.

Vårdföretagarna Lagen om valfrihet, LOV

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och branschorganisation för vårdgivare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftform. Föreningen har ca 2 000 medlemsföretag med ungefär 100 000 årsanställda.

Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Källa: www.vardforetagarna.se

Lag om valfrihetssystem, LOV, reglerar vad som ska gälla för de kommuner och landsting som vill konkurrenspröva kommunala och landstingskommunala verksamheter genom att överlåta valet av utförare av stöd, vård- och omsorgstjänster till brukaren eller patienten.

Källa: Sveriges kommuner och landsting

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!