Frida, i dag 20 år, började arbeta inom restaurangbranschen som 14-åring. Hon har arbetat på flera restauranger och ganska snart insåg hon att det innebar en hel del tunga lyft. Att starta ett UF-företag som kunde underlätta lyften var något hon verkligen ville satsa på när hon läste Ung Företagsamhet på ekonomiprogrammet på Katedralskolan.
–Jag tyckte att det behövde göras en förändring och vi gjorde ett backhandtag, som är en ganska enkel stålställning med ett handtag på, förklarar hon.
Företaget gick bra och utsågs till årets tillväxtföretag på SM i Ung Företagsamhet 2016.
Ett idé som väcktes på 90-talet
Nu driver hon även företaget SkiftAx.
– Den resan började i början av 90-talet. Min farfar tyckte att arbetsmiljön i däckverkstäder var dålig och gjorde då en produkt till sig själv. Pappa, som också är företagare, funderade över om han skulle göra den stor, men så kom jag -97 och då blev det ett lite annat fokus för honom, säger hon.
Idén låg på hyllan tills för några år sedan när det var dags för Fridas bror att starta ett UF-företag.
– Då sa vi, kör den här idén, se vad som händer med den för UF är en otrolig möjlighet att testa idéer. Det är inga risker. Går det inte så går det inte. Man har lärare som stöttar och man har näringslivet och rådgivare som stöttar, säger hon.
Genombrott på mässa
Frida blev rådgivare åt UF-företaget, som bestod av hennes bror Olle och två medarbetare till. Det fick ordentlig fart under ett deltagande på Automässan, Nordens största mötesplats för motorbranschens service- och eftermarknad, i januari 2017.
– Alla branschtidningar uppmärksammade oss för det var det första UF-företaget som någonsin tagit sig in på mässan. Väldigt stora däckkedjor och andra företag uppmärksammade oss. Jag kände att; vilka kontakter man kan skapa! säger hon.
I våras avvecklade Olle och de övriga medarbetarna sitt UF-företag, men Frida valde att driva det vidare.
– Däckbranschen har en tung arbetsmiljö. Man har ett lager som man ska ta ut däcken i från, de ska av och på bilen, de ska tvättas. Jag brinner väldigt mycket för att kunna göra det bättre för de människorna som jobbar med det, säger hon.
Gymnasieskolor
Under Automässan knöt Frida kontakter som ledde till samarbete med flera gymnasieskolor.
– Det var faktiskt på Automässan som vi fick de första kontakterna med kommunerna. Efteråt fick vi kontakt med två skolor i Göteborg och två i Stockholm. De fick varsin sats och de tyckte att det var jättebra, säger hon.
Företaget har jobbat mycket mot däckkedjor och kommer under 2018 att fokusera ännu mer på samarbete med skolor. Ett samarbete med ytterligare en skola har inletts, så nu är det totalt fem.
Ny mässa
Denna vecka medverkar SkiftAx på Autogloben i Stockholm.
– Jag hoppas hitta likadana kontakter igen med ett mer etablerat företag än vad det var då i nystarten, säger Frida.
Att företagen startade som UF-företag ser hon många fördelar i.
– Att få marknadsföring på det sättet och att sedan kunna säga att det gick så bra i mitt UF att jag sedan kan driva vidare det, det är också en bra marknadsföring. Jag kan fortfarande trycka på att mina företag varit UF-företag.
Vad har du för råd till andra som vill driva vidare UF-företag?
– Tryck på att du har varit ett UF-företag. lägg i en lite högre växel och våga driv vidare. Ha ett jobb bredvid och jobba kvällar, nätter och helger tills företaget kan stå på egna ben.