- Vi har haft ett helt fantastiskt år 2014 där vi fick en decemberförsäljning som jämfört med förra året ökade med hela 19 procent, säger Johan Horsak, VD på Biltema Sverige.
- Normalt är det de stora köpcentrum som tar det mesta av julhandeln, men 2014 blev ett genombrott för oss i december. Vi har dessutom öppnat sex nya varuhus under året och vår totala omsättning passerade för första gången fyra miljarder i Sverige.
Biltema har sedan starten vuxit till att idag finnas på cirka 120 platser i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Det som från början var en ren handel med produkter och reservdelar till bilar, har idag ändrats till ett sortiment inom i stort sätt alla områden.
Snabb expansion
1976 öppnade företaget sitt varuhus på Tornbyområdet i Linköping och omsättningen steg till 25 miljoner. 1983 öppnade det första varuhuset utanför Linköping och den etableringen skedde i grannlandet Norge och därmed började en snabb expansion både i Sverige och Norden. En expansion som innebär cirka 120 varuhus idag i de nordiska länderna. Två gånger om året ger företaget ut sin produktkatalog, som trycks i cirka 15 miljoner exemplar och omfattar cirka 18 000 artiklar.
Fyra miljarder i omsättning
Varuhuskedjan Biltema, som började sin postorderverksamhet i en liten källarlokal i Linköping 1963, är idag ett av Sveriges mer lönsamma företag. Tillväxten i företaget ökar och ur ett nordiskt perspektiv är Danmark den marknad som just nu går bäst för företaget.
Johan Horsak på Biltema summerar föregående år. Foto: Tommy Pettersson
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!