LÄS MER: Jätteordern kan vara värd 25 miljarder kronor
LÄS MER: Få jobb till Sverige trots jätteorder
Strax efter klockan 22 varje kväll har spänningen varit stor för Saabs anställda de senaste veckorna.
– US Air Force hade aviserat att det skulle komma ett besked i september, och vi visste att beskedet skulle lämnas efter börsens stängning i USA, berättar Andreas Danielsson, som är ordförande för Unionens facklubb.
Några minuter efter 22 på torsdagskvällen kom beskedet. Boeing och Saab har tagit hem affären, som innebär att 351 skolflygplan ska levereras till USA.
Var det väntat?
– Nej, det gick inte att säga på förhand att vi var vinnarna. Men vi visste förstås att vi hade ett jättebra erbjudande tillsammans med Boeing. I fem års tid har vi kämpat och designat och utvecklat det här planet, så det här känns otroligt kul.
Vad var det som avgjorde, tror du?
– De andra leverantörerna erbjöd vidareutvecklingar av tidigare modeller, men vi skräddarsydde ett flygplan efter vad de faktiskt ville ha.
Mitt i all glädje och stolthet vill Andreas Danielsson vara lite försiktig med att ta ut segern.
– De andra leverantörerna har ett par veckor på sig att komma med synpunkter på hur processen gått till. Så helt hundra klart är det inte.
Vad affären kommer att innebära för Saabs anläggning i Linköping är för tidigt att säga.
– Mycket av tillverkningen hamnar ju i USA. Men vi tror att det kommer att föra med sig fler affärer, och det här innebär en trygghet för hela Saab.
Metallklubbens ordförande Göran Gustafsson är på semester på Cypern och nåddes av den glada nyheten i natt.
– Jättekul att vi äntligen vinner en sådan här stor affär. Det är en helt ny marknad vi kommer in på, att bygga skolflygplan i den här numerären. Det bygger utan tvekan en framtid för flygverksamheten i vår stad. Det ger cash in till företaget, och det ger framtidstro och möjligheter att satsa på nya projekt framöver, säger han.
Räknade du med att ni skulle vinna?
– Nej, jag är aldrig säker förrän det finns bläck på papperet, det har jag lärt mig genom åren. Det är inte alltid som tekniken vinner – sådana här affärer är 10 procent teknik och 90 procent politik.
Unionen har 1 300 medlemmar på Saab i Linköping och Metall närmare 1 000. Sveriges Ingenjörer är allra störst, men dess ordförande Magnus Gustafsson vill inte kommentera affären.
– Vi är glada i dag, men i övrigt hänvisar jag till Saabs presstjänst, säger han.