Höghastighetståget blir senarelagt

Ostlänken är Transportforums viktigaste fråga.

Hösten 2012 kom den då åttaåriga Alliansen till Linköpings resecentrum i ett triumfatoriskt tåg där man meddelade när och hur Ostlänken skulle byggas. Foto: Tommy Pettersson

Hösten 2012 kom den då åttaåriga Alliansen till Linköpings resecentrum i ett triumfatoriskt tåg där man meddelade när och hur Ostlänken skulle byggas. Foto: Tommy Pettersson

Foto:

Linköping2016-01-11 12:51


I morgon och på onsdag fylls möteslokaler och hotell i regionen med deltagare från den årliga konferensen "Transportforum". Politiker, chefer och allmänt infrastrukturintresserade människor vallfärdar till Konsert o Kongressanläggningen i Linköping där lejonparten av innehållet kommer att äga rum.

Gräddan av experter och beslutsfattare kommer att vara med i diskussionerna på ett eller annat sätt för att vara påverka hur Sverige ska klara utmaningarna inom transportsektorn i framtiden.

På Transportforum avhandlas mängder av seminarier och föreläsningar om vitt skilda frågor i branschen men i flygets huvudstad är det inte flygtransporter som kommer att röna det största intresset. Det blir Ostlänken som kommer att spela huvudrollen i hela arrangemanget. Regionens del av stambanan är av central betydelse och intresse för alla besökare som kommer till Transportforum från Linköping, Norrköping och Nyköping.

Under tisdagen kommer Sverigeförhandlingen att arrangera sessionen "Sverigeförhandlingen - hur går det?" , där kommer bland annat Sverigeförhandlingens förhandlare HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman för första gången redogöra för innehållet i sin delrapport om höghastighetsjärnvägens finansiering och kommersiella förutsättningar. Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon kommer också att vara på plats och berätta om Trafikverkets arbete med Sverigeförhandlingen.

Just frågan om finansiering är en stridsfråga mellan staten och de kommuner som är involverade i det stora tågprojektet. Men andra frågor som har stora regionala konsekvenser är när ska man sätta spaden i marken och när kommer höghastighetstågen att rulla? För Linköping och Norrköping gäller det dessutom att få till stånd ett beslut om ett konkret stationsläge.

Det påstås att höghastighetstågen kommer att bli försenad med minst två år och i ett värre scenario att det kan dröja till tidigast år 2032 innan sträckan genom eller förbi Linköping kan vara klar. För Linköpings handlar det också att höghastighetsspåret och därmed också stationsbyggnaden kan dras utanför Linköpings stadskärna.

I februari 2016 ska resultat från förhandlingarna mellan stambanans kommuner och Sverigeförhandlaren samt Trafikverket presenteras. Innan dess är ingenting säkert.

- Trafikverket, Sverigeförhandlaren och vi från Linköpings kommun arbetar för närvarande intensivt i konstruktiva samtal sedan i somras. Det finns olika alternativ i våra samtal där vi från kommunens sida förespråkar en tunnel och sedan finns även alternativen bro respektive ett förbispår som Sverigeförhandlaren har lagt fram., säger Kristina Edlund i en kommentar.

Läs mer i måndagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om