Höjdpunkten för julhandeln är här

Julhandeln är inne i sitt absoluta toppskede såhär dagarna innan julafton. En del må vara klara med inköpen men en stor del spenderar de närmsta dagarna med att skynda över stadens gator och torg för att hinna med klappar och julmat inför tomtens besök. Årets stora konsumtionshelg är i antågande.

Magnus Humer har laddat inför julhelgen sedan i april.

Magnus Humer har laddat inför julhelgen sedan i april.

Foto:

Linköping2012-12-20 07:44


Handelns utredningsinstitut spådde i november att svenskarna beräknas handla julklappar och julmat för sammanlagt 66 miljarder kronor. Enligt Svensk handel tittar man på inköp gjorda över hela december när man sammanställer statistiken från julhandeln.
- Det är faktiskt livsmedel som det läggs mest pengar på vad gäller julhandeln och då är det främst om hela julhelgen, mellandagarna och nyårsafton som är en stor helg för livsmedelsindustrin, säger Erik Bohman, pressansvarig på Svensk handel. Även leksakshandeln får ett rejält uppsving under årets vintriga, röda dagar.
Man räknar med att julhelgen är leksakshandelns allra viktigaste helg då hela 25 procent av årets försäljning kommer av julhandeln.
Jenny Vide, butikschef på BR leksaker håller med om det.
- Vårt sortiment ökar och vi får in varor varje dag dagarna innan jul, säger hon. Kön till kassan är lång där personalen jobbar intensivt med paketinslagning och betalning medan Jenny packar upp de nya leveranserna.
- Det är återkommande varor som är populära år efter år. Till exempel tågbanor och radiostyrda bilar och där är det ingen skillnad mellan pojkar och flickor. Annars är leksaksdjur som kan röra sig väldigt populärt i år, berättar Jenny.

"Stora slaget"
Människor strömmar ut och in genom butikerna medan några enstaka snöflingor singlar ner till marken. På en annan leksaksaffär i staden är kön lika lång och leksakerna lika populära.
- Typiska leksaker som kommer igen år efter år är lego och sällskapsspel. I år har även pulkor gått åt rätt bra till skillnad från förra året när det inte kom någon snö, säger Magnus Humer, butikschef Lekia. I hans butik har man laddat inför jul sedan april.
- Veckan innan jul är det stora slaget för leksakshandeln. Det är då försäljningen är som störst, berättar han. Han har öppet fram till söndag och tänker inte stressa på kunderna. Hans egna julklappar är dock redan klara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om