Hur ser planerna ut för Tornby?

Under 1980-talet rasade en stor politisk träta om var Linköpings nya industri- och handelscentrum skulle byggas ut. Striden stod då, på 1980-talet, mellan Mörtlösa och Tornby och det hela orkestrerades av att ett bygge skulle riskera cityhandeln.

Här slutar allmän väg och ingen privat väg tar över. När blir ringleden fullbordad? Foto: Tommy Pettersson

Här slutar allmän väg och ingen privat väg tar över. När blir ringleden fullbordad? Foto: Tommy Pettersson

Foto:

Linköping2017-12-04 10:30

Under 1980- och 1990-talen byggdes Tornby ut rejält i takt med att Linköpings befolkning och BNP växte. I Mörtlösa däremot stod det still under en längre period och det är först nu kan man se konturerna av ytterligare ett handelsområde. De som trodde att innerstadens handel och näringsidkande skulle dö ut i takt med att handelsplatsen i Tornby växte har nu 20-30 år senare kunnat konstatera att man hade fel. Centrumhandeln lever och Tornby fortsätter att expandera.

Näst störst i Sverige?

Idag 2017 finns det ingen motsättning längre mellan de båda handelsområdena. Kommunen nådde 150 000-gränsen för invånarantalet och Ostlänken har satt igång en febril aktivitet och tillväxtoptimism på alla områden och när det nya resecentrumet och infrastrukturen växer fram kommer staden att växa även på båda sidor av Stångån/Kinda kanal. Idag har Linköping en flerkärnig handelsutbyggnad men Tornby är dock det största området för handel än så länge.

Tornby är, med sina 350 hektar, Linköpings största sammanhängande arbetsområde. Inom Tornby finns cirka 450 företag med tillsammans 6 000 förvärvsarbetande. Tornby har successivt vuxit ut från Steningeområdet mot motorvägen.

Området var ursprungligen tänkt som ett traditionellt industriområde, men den nordvästra delen har efter hand utvecklats till ett av landets största centra för extern handel. Här finns flera stormarknader varav IKEA, ICA Maxi, Coop Forum och Biltema är de största. Handelsområdet vidgas successivt österut och det byggs som aldrig förr. En väl utbyggd infrastruktur med hög tillgänglighet för kunder och leverantörer är absolut nödvändig för företagens tillväxtmöjligheter.

Sammanhållen stad?

Det nya bostadsområdet Övre Vasastaden växer stadigt fram bredvid Tornbyområdet men tyvärr delas dessa två områden av en barriär i form av den gamla stambanan. Men nu när Ostlänken äntligen har har tagit form kan den kommunala planeringen fortsätta för Tornby, Övre Vasastaden och Skäggetorp för att få en sammanhållen stad.

Teknik och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Elias Aguirre S, är glad över att Ostlänken ligger fast även om den inte blir aktuell för Linköping i närtid. Tidningen möter kommunalrådet på byggarbetsplatsen vid Övre Vasastaden och han ser att man kan fortsätta planera för Tornbyområdet.

- För det första kan jag ge besked om att ringleden och länken mellan Tornby och Kallerstad - Mörtlösa kommer att byggas år 2022 då det är möjligt att knyta ihop stadsdelarna.Utvecklingen på Stångebro och Kallerstad - Mörtlösa går vidare i och med att finns intresse för etablering av bland annat bilhandlare och bostäder i området, berättade Elias Aguirre ansvarigt kommunalråd hösten 2016.

- Vi vill också bygga ut Övre Vasastaden ytterligare när vi vet hur det blir med Ostlänkens dragning. Vi har även en intressant process som pågår med dels integreringen av Skäggetorp och Tornby som kommer att växa ihop i och med planerna på en ny Tornbyväg, ny entré för Skäggetorp och eventuellt ett nytt bostadskvarter. Dels har vi IKANO- IKEAs planer på flytt inom området beroende på vilka behov de har i framtiden. Vi ser hela tiden att Tornbys utveckling går mot att handeln tar över de gamla industrilokalerna vilket är en bra utveckling, menar Elias.

En utveckling som behöver en planering för en effektiv infrastruktur.

Elias beskriver hur planerna ser i samband med att Ostlänken dras fram. Foto: Tommy Pettersson
Elias beskriver hur planerna ser i samband med att Ostlänken dras fram. Foto: Tommy Pettersson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om