Projekten är ett nytt Resecentrum i miljardklassen, Ostlänkens sträckning Järna-Linköping för cirka tolv miljarder, Tjustbanans sträckning Västervik- Linköping för 3,5 miljarder, Link-Link till universitetet och sjukhuset samt en ny flygterminal på andra sidan flygfältet.
Gigantiska projekt, kan tyckas, men inte ogenomförbara, enligt byggrådet Gösta Gustavsson (c).
- Du glömde att vi vill ha en ny sträckning av Tjustbanan. Den ska gå på andra sidan Saabfältet, säger Gustavsson.
Enligt Gustavsson handlar det om att skapa ett tryck på regering och riksdag.
- Hittills har det varit populärare att satsa på barnomsorg. Det är inget fel på det, men ska vi skapa en hållbar utveckling i samhället måste vi bygga bort alla gamla försyndelser. Det var ju av det skälet vi byggde Göta kanal och byggde ut järnvägssystemet i Sverige. Det var enorma summor då. Den här satsningen skulle man ha börjat planera för 20 år sedan. Detta är nödvändigt om Sverige ska hänga med i den internationella utvecklingen, säger Gustavsson.
Infrastruktur för miljarder
Linköping står inför de största infrastruktursatsningarna någonsin - fem gigantiska byggprojekt som helst ska genomföras före 2020.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!