Ansökan om övervakningskameror på pendeltågen i Östergötland har, som vi tidigare berättat om, gått till länsstyrelsen för beslut. Men innan ett beslut fattas måste ärendet gå på remiss till alla berörda kommuner. Linköpings kommun är en av remissinstanserna.
Kamerornas syfte är dels att avskräcka bråkstakar och vandaler, dels att kunna rekonstruera vissa situationer vid eventuell brottsutredning. Filmen ska sparas i 24 timmar, eller längre om någon speciell situation har uppstått.
Östgötatrafikens mest problemtyngda pendelsträcka är den som går mellan Norrköping och Tranås via Linköping, Mjölby och Boxholm. På denna sträcka vill Östgötatrafiken ha 20 synliga kameror i varje vagn, bland annat för att förhindra skadegörelse som kostar Östgötatrafiken en miljon kronor om året.
Linköpingspolitikerna är mycket positivt inställda till Östgötatrafikens ansökan.
- Vi vet ju om att det har varit mycket problem på östgötapendeln, man har haft vakter på vagnarna tidigare och vill nu prova det här också, säger kommunalrådet Gösta Gustavsson (c).
Övervakar tunnelbana
Stockholms Lokaltrafik har tillstånd att med kameror övervaka sina tunnelbanevagnar och numera även en hel tunnelbanestation, en satsning som ska ha fallit väl ut, berättar Gustavsson.
Detta är första gången som Linköpings kommun får ta ställning till kameraövervakning inom kollektivtrafiken. Debatten om denna typ av övervakning har dock pågått länge.
- Vid undersökningar om vad passagerarna tycker om det här, har en klar majoritet, närmare bestämt tre fjärdedelar, tyckt att det är positivt, säger Gösta Gustavsson. Känslan av trygghet överväger helt klart känslan av att känna sig övervakad.
Intrång i integritet
Ett av de tyngre argumenten för att inte tillåta kameraövervakning är just att det kan upplevas som ett intrång på den personliga integriteten. Men att filma passagerare och sedan spara filmen i 24 timmar anser politikerna vara harmlöst.
- Det är bra i brottsförebyggande syfte, säger kommunstyrelsens ordförande Lena Micko (s), men förtydligar samtidigt:
- Samtidigt får det givetvis inte användas till andra ändamål än till brottsförebyggande och för att öka tryggheten. Naturligtvis får inte kamerorna användas för att avslöja kärleksaffärer eller liknande, säger Micko.
Sedan 1995
Pendeltågen mellan Norrköping och Tranås började rulla 1995. Strax därefter sattes ordningsvakter in på vagnarna. Under andra halvan av 2003 påbörjades diskussionen om kameraövervakning och i januari i år fattade Östgötatrafiken sitt beslut.
Om länsstyrelsen i slutändan säger ja, kan kamerorna finnas på plats i början av nästa år. Om så blir fallet kan säkerhetsvakterna på pendeltågen bli färre, men de kommer ändå inte att försvinna helt.
Ja till kameror på länets pendeltåg
Övervakningskameror på pendeltågen?Helt okej, anser kommunstyrelsen i Linköping och meddelar att man är helt med på Östgötatrafikens önskemål.
Kameraövervakning kan bli verklighet på Östgötatrafikens pendeltåg. Linköpings kommun säger ja, men det är länsstyrelsen som fattar beslut om tillåtelse. Foto: Cecilia Johansson
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!