Järnvägen ska passa tiden i framtiden

Trafikverket satsar nu på ett tioårigt branschprogram där fokus ska ligga på att skapa förutsättningar för att få tågen att komma fram i tid. Programmet heter Kapacitet i järnvägstrafiken och kallas kort och gott för KAJT.

Ett nytt branschprogram, lett av forskare vid LiU, ska bidra till att järnvägen håller tiderna framöver.

Ett nytt branschprogram, lett av forskare vid LiU, ska bidra till att järnvägen håller tiderna framöver.

Foto:

Linköping2013-04-09 07:14


Martin Joborn, från Linköpings universitet, leder programmet där ytterligare forskare från sex olika akademiska säten finns representerade.
- Vårt övergripande mål är att bidra till att förbättra den svenska järnvägstrafiken.
Det har forskats inom området under många år men nu har Trafikverket valt att koncentrera sig på problemlösningar kring tågens tidtabeller för att knyta ihop och finna olika lösningar, säger Martin Joborn, anjungerad universitetslektor på avdelningen för kommunikations- och transportsystem vid Linköpings universitet samt föreståndare för KAJT.

Tidtabellen central roll
Trafikverket finansierar projektet med 11,5 miljoner kronor årligen.
Även akademin och de deltagande företagen bidrar med finansiering.
Forskningen riktas främst mot tidtabellen.
- Vi kommer att titta på tidtabellen i alla dess skeden. Till exempel det operativa som handlar om hur man hanterar en försening men också på den generella tidtabellsplanen som rör framtiden och resenärerna.
Vi kommer även att titta på den strategiska tidtabellen som rör till exempel tågmöten och spårarbete.
Tidtabellen är mest intressant då det är där alla medverkande parter möts.
Det finns en infrastrukturoperatör som är Trafikverket.
Sedan finns det många olika tågoperatörer som rör sig på spåren men också underentreprenörer som sköter spåren. Det är många viljor och därför är den så viktig, säger Martin Joborn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om