Tusentals människor har delat med sig av tid och engagemang i fotbollsträning, språkklasser och lekgrupper. Det är lätt att förstå varför. Man vill bidra, hjälpa till.
Vara en medmänniska.
Under 2016 har det skett en drastisk förändring i svensk asyl- och flyktingpolitik. I juni röstade riksdagen för en ny och restriktiv asyllagstiftning. Men inte bara lagen, utan också myndigheternas tillämpning har stramats åt. Människor på flykt riskerar att beskrivas som en social och ekonomisk belastning och ett problem som bör lösas utanför Sveriges gränser. Vi är många som är djupt oroliga över den teknifiering, empatilöshet och avhumanisering som kommer till uttryck i den nuvarande asylpolitiken och i diskussionen kring den. Särskilt drabbade är barn och unga, som berövas hopp och framtidstro."
Så står det i det Julupprop som startar på initiativ av Sveriges Kristna Råd. Ett upprop för en mer human migrationspolitik med barn och barnfamiljer i centrum. Bakgrunden är den hårdare asylpolitik som infördes sommaren 2016. En lag som innebar tillfälliga uppehållstillstånd som norm och som kraftigt begränsade möjligheterna till familjeåterförening.
- Det är hög tid att regeringen ser hur hårt de ändrade reglerna slår mot människor som flytt hit. Det är hjärtekrossande att bevittna situationen för de unga människor som nu riskerar att skickas iväg till livshotande situationer i hemlandet, och också den frustration och vanmakt som finns hos familjer som inte kan återförenas, säger stiftsdiakon Susanna Löfgren.
Konsekvenser
Medarbetare i församlingar runt om i Sverige möter dagligen människor som drabbas av den nya lagen och dess konsekvenser. Många människor vänder sig till kyrkorna och ber dem agera mot den utsatthet unga personer, och familjer, upplever i asylprocessen. Sveriges Kristna råd kanaliserar nu denna vädjan genom att starta Juluppropet. Namninsamlingen, som inleds idag, pågår till slutet av januari.
- Det handlar om mänskligt ansvar i en gemensam värld, säger biskop Martin Modéus.
Jesus var själv ett flyktingbarn när han flydde till Egypten med sin mor och far undan förföljelse, och berättelserna om förtryck och flykt tillhör snarare regel än undantag i kyrkans historia. Kristen tro är tydligt förknippad med flyktingskap.