År 2015 fattades ett beslut om att från januari 2016, införa ett system för klimatkompensation av tjänsteresor i Linköpings kommun. Nu är det 2016 och det nya systemet har börjat tillämpas och därmed har också dess effekter börjat synas. Trots den goda avsikten, att minska koldioxidutsläppen i kommunen, så leder kravet på kompensation till en del frågetecken och oönskade konsekvenser.
Goda avsikter - sämre resultat?
I Linköping finns skolor med utbildningar där resor är oundvikliga och ingår i själva utbildningen och även utbytesprogram där del av utbildningen sker utomlands. För dessa utbildningar är det inte rimligt, utan att sänka kvalitén på utbildningen, att ställa in resor eller se över färdmedel. När beslut fattades om den nya klimatkompensationen så framgick aldrig att även skolelevers studieresor skulle ingå men så har det nu blivit. Resultatet blir därför försvårade och minskade internationella kontakter trots att just dessa kontakter är en del av utbildningarna och skolornas uppdrag.
– Behovet och nyttan av internationell förståelse och utbyte har aldrig varit större i en tid av ökad oro och polarisering. Frågan är om det verkligen är rimligt eller om det ens var avsikten att dessa typer av resor ska ingå i det nya klimatavgift-systemet, säger Anna Steiner Ekström (M) och fortsätter.
– Att inte heller Linköpings fristående skolor omfattas gör dessutom att regelverket kring lika villkor åsidosätts. Risken, som vi ser, är att dessa ökade kostnader i slutändan drabbar olika utbildningar, dess skolelever och urvattnar kvalitén på utbildning.