Kollektivtrafiken har blivit för dyr för östgötarna

Trots att bensinpriserna skjuter i höjden och bilresorna blir dyrare och dyrare, så reser allt färre människor med Östgötatrafiken. I Linköping minskade antalet påstigande resenärer det gångna halvåret med 10,0 procent i jämförelse med samma period förra året.

En av resenärerna som blivit drabbad av Östgötatrafikens prishöjning är Caroline Andersson.

En av resenärerna som blivit drabbad av Östgötatrafikens prishöjning är Caroline Andersson.

Foto:

Linköping2005-08-19 06:31

Nu redovisar Östgötatrafiken statistik över antalet påstigande resenärer under perioden januari-juni 2005 i jämförelse med samma period 2004. Totalt minskar resenärerna med 7,1 procent och i Linköping 10,0 procent. Antalet resenärer som färdas med expressbuss minskar med 11,3 procent, men däremot ökar resandet med pendeltåg med 3,3 procent.
Anmärkningsvärda siffror redovisas för Finspång, där antalet påstigande resenärer minskar med 45,5 procent, och i Valdemarsvik är minskningen 43,6 procent.

Högre priser
- En stor förklaring till minskningen är prisökningen som skedde den 1 januari. En prisökning påverkar alltid resandet, säger informationschef Sylvia Rydström på Östgötatrafiken.
Ytterligare en förklaring är att det är ett mindre utbud av trafik.
Hur kan ni höja priserna samtidigt som ni minskar antalet trafiklinjer?
- Östgötatrafiken beställs och betalas av respektive kommun. Trafiken blev dyrare i och med nya avtal som förhandlades fram, och då hade inte kommunerna i länet råd att ha samma trafikutbud som tidigare.
Att trafiken minskat så pass kraftigt i Finspång och Valdemarsvik förklarar Rydstöm med att det finns få linjer där och förändringar därför blir mer påtagliga. I dessa områden är det även färre resenärer, vilket gör att förändringar lättare påverkar siffrorna i statistiken.

Ingen vinst
Östgötatrafiken, som ägs av landstinget och kommunerna i Östergötland, är i sig inget vinstdrivande företag.
- Vi ska alltid ha ett nollresultat, säger Rydström.
Det är kommunerna som beställer trafiken och avgör hur mycket man anser sig ha råd med. Eventuella vinster Östgötatrafiken gör betalas tillbaka till kommunerna.
Trots att resenärerna ofta klagar på höga biljettpriser är ändå biljetterna kraftigt subventionerade. Fyrtio procent av Östgötatrafikens verksamhet betalas med biljettintäkter.
- Skulle vi som reser få betala hela biljetten, skulle det kosta dubbelt så mycket, förklarar Rydström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om