Krav på förändring vid olycksövergången i Hackefors

Dagen efter att en pojke i 15-årsåldern dog vid en järnvägsövergång i Hackefors vill många i området se en förändring. "Det är ju helt idiotiskt. Jag kan inte fatta att de haft kvar den så här länge", säger cyklisten Anders Nilsson.

Otto Ottosson gick bort till olycksplatsen vid torsdagsmorgonen. Han arbetar i närheten och tycker också att något borde förändras, helst med ett hinder som gör att man måste leda cykeln över spåren.

Otto Ottosson gick bort till olycksplatsen vid torsdagsmorgonen. Han arbetar i närheten och tycker också att något borde förändras, helst med ett hinder som gör att man måste leda cykeln över spåren.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2023-06-29 15:57

– Var det här det hände?   

Vid järnvägsövergången vid gokart-banan i Hackefors ligger blommor och ljus. Det var här en pojke i 15-årsåldern dog efter att ha blivit påkörd av ett tåg på onsdagseftermiddagen. Pojken kom cyklandes och polisens uppfattning är att det rör sig om en tragisk olycka.   

undefined
Dagen efter dödsolyckan låg blommor och ljus vid järnvägsövergången.

På torsdagsmorgonen stannar cyklister och morgonjoggare med blicken vid blommorna när de passerar över rälsen. 

– Jag tänker på den här övergången varje gång jag cyklar här. Den är helt idiotisk. Jag kan inte fatta att de haft kvar den så här länge. Man hoppas ju på att det blir ändring på det nu, men det är ju lite väl sent, säger Anders Nilsson när han stannar till med sin cykel. 

– De kunde ju åtminstone ha något staket som det finns längre ner för spåret. 

undefined
"Den är helt idiotisk", säger Anders Nilsson som ofta cyklar över spåren vid olycksplatsen.

Järnvägsövergången vid Regelgatan har varken bommar, ljussignaler eller något annat hinder för de som ska ta sig över. En skylt om järnvägsövergång och en röd stoppskylt står precis intill spåren. Längre ner in mot Hackefors finns en annan övergång som har tre olika skydd – hinder, en bom och ljussignaler. 

– Om man i alla fall har något hinder så att man måste leda cykeln över så får man bättre koll om det kommer ett tåg, säger Otto Ottosson som arbetar intill olycksplatsen. 

undefined
Några hundra meter bort från olycksplatsen finns en annan övergång. Den har både hinder, en bom och ljussignaler.

En man som är på väg över spåren tycker att det inte borde behöva finnas några extra hinder vid den här övergången. Han har läst om dödsolyckan i tidningen.

– Man har ju god sikt åt båda håll. Jag tycker inte att det borde vara något problem och man kan nästan inte begära mer. Det är klart att man kanske kan ta ner fler buskar, men man ser ju om det kommer ett tåg innan man kommer till buskarna, säger han.  

undefined
Järnvägsövergången vid Regelgatan i Hackefors har inga hinder eller ljussignaler.

Robert Sundberg stannar också till vid övergången och pratar om det som har hänt med Anders Nilsson och Otto Ottosson.  

– För tre år sedan var jag på kommunen om att de skulle ta ner buskage för att det var så dålig sikt. Då gjorde man det. Men sedan dess har det inte hänt så mycket, säger han.  

– Jag har pratat med en lokförare som kör på den här sträckan som hade varit på Trafikverket om samma sak. Han tyckte att just den här platsen var läskig. Lokförarna ska egentligen inte tuta här, men han brukar göra det ändå.  

undefined
Robert Sundberg var i kontakt med kommunen för tre år sedan om att ta ner buskage vid platsen. "Och det gjorde de, men nu skulle det behöva göras mer", säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!