Lärarna: Det här vill vi ändra

När Aida Hadzialic och Carin Jämtin besökte Tornhagsskolan fick skolledning, lärare och Lärarförbundet säga sitt. Förstelärare och mycket administration ser många som problematiskt.

Agnes och Jonna har stor användning av surfplattan.

Agnes och Jonna har stor användning av surfplattan.

Foto:

Linköping2015-04-22 07:05


I ett klassrum på Tornhagsskolan i Linköping har klass 2B lektion. Men det är ingen vanlig lektion, klassen har nämligen besök av Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyftsminister, och Carin Jämtin, partisekreterare. När det är dags för frågestund viftar barnen entusiastiskt med händerna i luften.
-Motionerar ni mycket? frågar ett av barnen.
-Menar du att lägga förslag eller träna? svarar Carin Jämtin.
-Lägga förslag! Det är hälften fråga och hälften skämt, säger han och ler finurligt.
Sedan är det Aida Hadzialics tur att fråga klassen och hon undrar hur de jobbar med surfplattor i skolan. Barnen berättar att de skriver texter, söker fakta och räknar matte.

Höj lärarstatusen
Efter frågestunden begav sig Aida Hadzialic, Carin Jämtin och skolpolitiskt ansvarigt kommunalråd Jakob Björneke vidare för att prata med skolledning, lärare och Lärarförbundet. Aida Hadzialic började berätta om hur Socialdemokraterna vill höja resultatet i skolan, sedan ville hon höra vad Tornhagsskolan har för utmaningar. Alla verkade vara överens: lärarnas status måste höjas.
-Tyvärr är läraryrket ofta inte förstahandsvalet hos de lärarstudenter jag möter, säger en av lärarna.

Omar berättar om skolan.
Omar berättar om skolan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om