Husfoto grundades i Linköping år 2007 av Erik Österberg och Gareth Bagley. Företaget kan bäst beskrivas som en fotografagentur som levererar bostadsfotograferingar till mäklare runtom i landet.
– Vi har ett nätverk på 160-170 fotografer i Sverige, utspridda från syd till norr, säger medgrundaren Gareth Bagley.
– Alla är frilans. Vi är en agentur som servar fotograferna. Fotograferna blir ju leverantören av produkten och Husfoto är leverantören av tjänsten, tillägger han.
Gareth berättar att när Husfoto grundades var det knappt några mäklare som använde professionellt tagna bilder.
– Det var väldigt nytt 2007. Merparten av kunder jag ringde sa att de har en egen kamera och kan ta egna bilder.
– Och sen under några väldigt korta månader efter, knappt ett år, tog det astronomisk fart. Det var som att när jag lämnade mitt visitkort på måndag hos massor firmor sa alla nej. Men på fredag ringde alla. Det gick så fort i början.
Gareth menar att på bara ett år så ville alla mäklare ha fototjänster, och sedan dess har kvalitén på bilderna höjts mycket.
Idag står Husfoto för ungefär en tredjedel av alla bilder på Hemnet, och kvalitén som förväntas är högre än någonsin.
– Idag så finns det knappt någon mäklare i Sverige och övriga nordiska länder som säljer bostäder utan proffsfoton eller någon leverantör. Du säljer inte en bostad idag utan proffsbilder.
Hur ser konkurrensen ut?
– Det finns ett par stora konkurrenter men vi har den största marknadsandelen, jag tror vi ligger på typ en tredjedel nu. Sen finns det många lokala aktörer som förstås är betydligt mindre men också är duktiga.
Vad är skillnaden mellan er och era konkurrenter?
– Vi försöker ge mer tillbaka till fotograferna på alla sätt vi kan. Via oss går en betydligt större andel av vad kunden betalar vidare till fotografen, för vi tycker att det är där pengarna gör mest nytta.
Fotoansvarige David Zandén flikar in:
– Folk brukar säga att vi är som ett virus. När vi väl är inne blir man inte av med oss. Det är vad andra i branschen säger om oss, säger han och skrattar.
Men vad gör ni annorlunda?
– Vi ser fotograferna som vår viktigaste tillgång och jobbar väldigt mycket med att bygga ett starkt community för dem, säger David.
– Vi tror på öppna affärer där alla ser vad vi håller på med, ett ganska modernt sätt att agera. Väldigt mycket transparens internt i bolaget och mot våra fotografer. Vi gör precis det vi säger att vi ska göra, säger Gareth.
Gareth fortsätter:
– Jag tror att våra konkurrenter tänker att vi har något hemligt som vi inte pratat om och att det är därför vi växer. Men anledningen att vi växer är för att vi gör rätt saker.
Hur ser framtiden ut för er?
– Vi kommer att etablera oss i andra länder. Vi har tagit beslut att trycka plattan i mattan. Fullt ös. Vi kommer växa och exportera det vi byggt upp till flera länder, säger Gareth.
– Vi är redan igång i Norge. Där börjar vi närma oss tio fotografer redan på månad åtta, säger David.
– Bildkvalitén utomlands är inte riktigt på samma nivå som i Sverige, så vi kan komma in med något nytt som andra marknader inte har sett förut.
Gareth kollar på David och säger:
– Vi är rustade och redo. In med rocket fuel David, we’re going in! Lock and load.