Linköpingsborna diggar sin stad

Linköpings kommun har verkligen lyckats få fram sitt budskap till medborgarna.
Det vill säga att staden är flyghuvudstaden nummer ett i Norden.
Man har också lyckats sälja sin devis "Linköping- där idéer blir verklighet" till de kommunala skattebetalarna.

Paul Lindvall har med hjälp av CMA research bevisat att budskapet har gått hem. Foto: Therese Ekstrand

Paul Lindvall har med hjälp av CMA research bevisat att budskapet har gått hem. Foto: Therese Ekstrand

Foto:

Linköping2012-12-12 07:44


Hela 98 procent av de tillfrågade förknippar Linköping med flyg och frågar man samma frågor nästa år så räcker nog inte befolkningen till rent procentuellt. Däremot är det inte många som känner till vilken omfattning som livsmedelesindustrin har i kommunen. När linköpingsborna får associera fritt kring sin stad är det flyg, utbildning och forskning man främst tänker på och de flesta tycker att Linköping är attraktivt att bo i.
Det visar en undersökning som Linköpings kommun gjort med hjälp av CMA Research.
Kommunen  och även Paul Lindvall är mycket nöjd med resultatet.
- Det är ett fantastiskt resultat. Undersökningen visar att linköpingsborna gillar sin stad, säger Paul Lindvall, kommunstyrelsens ordförande.
Han tycker att marknadsundersökningen är viktig för att visa att kommunens och medborgarens syn på staden är samstämmig.
- Det finns avfolkningsorter som ingen vill bo i. Ska man motivera varför en marknadsundersökning har betydelse kan man säga att det är viktigt att vi vet att medborgarna trivs i staden och vill stanna kvar, säger Paul Lindvall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om