Livet från barnens synvinkel

Barn i åldrarna ett till fem år från förskolan Kakburken i Ryd har under två års tid fått dokumentera och utforska sin omvärld genom kamerans lins. Kamerorna som är både stöt- och vattentåliga har hos dem varit ett lika naturligt inslag och lika tillgängliga som traditionella leksaker.

Konstkonsulent Lena Wiklund och pedagogista Sofia Hedin ser barnens verk som en resurs att lära sig något av. Foto: Julia Kimell

Konstkonsulent Lena Wiklund och pedagogista Sofia Hedin ser barnens verk som en resurs att lära sig något av. Foto: Julia Kimell

Foto:

Linköping2013-09-04 07:03


- Barnen använder kameran som ett pedagogiskt verktyg i enlighet med Reggio Emilia-pedagogiken, därigenom resultatet blir minst lika nytt och spännande för de vuxna som för barnen, säger Lena Wiklund, konstkonsulent vid Östergötlands museum.

Främjar nytänkande
Förskolan Kakburken är först i landet med att i sin undervisning använda kameran på det här sättet, och har fått stöd från Svenska filminstitutet i samarbete med Akademin Valand, filmhögskolan i Göteborg. Sofia Hedin är pedagogista för förskolorna i Ryd. Hon tror att alla kan lära sig mycket genom att se världen från barnens perspektiv.
- Barn besitter en enorm kompetens och tänker fritt. De läser in situationer med hela kroppen.
Det är mycket intressant att se vad de tycker är vackert och fascinerande. När de får se bilderna från en projektor på en vägg kan de välja att vara åskådare eller deltagare.
Ett barn som fick en rosa vaxduk avbildad på sin mage trodde att hon hade fått "pricksjukan" och började leka sjukhus.
- Barnen får helt enkelt sätta spår, ta plats och vara en del av samhället på riktigt, och inte bara ha framtiden för sig. De är en resurs, säger hon.

Ingrid, Stein, Maryam och Erina från Kakburkens förskola visar upp sin och sina kamraters fotokonst. Foto: Julia Kimell
Ingrid, Stein, Maryam och Erina från Kakburkens förskola visar upp sin och sina kamraters fotokonst. Foto: Julia Kimell
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om