Livsmedelsbutiker är dåliga på återvinning

För första gången har Miljökontoret gjort en tillsyn av hur 20 av Linköpings största livsmedelsbutiker lever upp till kraven på utsortering och återvinning av avfall.

Gunnar Gustafsson är förvånad över man inte sorter och återvinner. Foto: Tommy Pettersson

Gunnar Gustafsson är förvånad över man inte sorter och återvinner. Foto: Tommy Pettersson

Foto:

Linköping2018-02-20 15:00

Den tillsynen visade bland annat att nio butiker inte hade någon insamling av matavfall över huvud taget.

Bara hälften återvinner

Enligt granskningen är det bara hälften av Linköpings största livsmedelsbutiker lever upp till kraven på utsortering och återvinning av avfall. Samtidigt visar deras granskning att mindre än 1 procent av Linköpings företag inom livsmedelssektorn gjorde allvarliga överträdelser förra året. Det är några av de ärenden som kommer upp på dagens nämndmöte.

- Jag är förvånad över att de stora livsmedelsbutikerna inte är bättre på återvinning. Matavfall är något vi har diskuterat i många år. En tredjedel av all mat som produceras blir svinn, den äts inte upp. Att de största matbutikerna inte har en bra återvinning av sitt avfall är beklämmande, säger Gunnar Gustafsson (MP), ordförande i bygg- och miljönämnden och fortsätter.

- Jag tror att kunderna förväntar sig att butikerna sköter återvinningen lika bra som vi gör hemma. Vi kommer följa upp det här och ställa krav på butikerna. Miljöarbete är inte frivilligt för verksamheterna, de ska leva upp till lagens krav.

Enligt lag

Livsmedelsbutiker har en lagstadgade skyldighet att återvinna avfall och det har miljökontoret nu varit ute och kollat att de lever upp till den lagstadgade skyldigheten.

Målet med projektet var att fler butiker skulle ansluta sig till Gröna Linjen, hämtning av matavfall från verksamheter, ökad insamling av avfall med producentansvar och säkerställande av att fettavskiljare installerats där de behövs.

Projektet visade bland annat att det inte går att se någon tydlig koppling mellan storlek på butiken och grad av miljötänk. Det visade också att bristande kunskap inte ligger bakom de gånger återvinningen inte genomförs. Det har oftare att göra med trånga lokaler eller att det aldrig ställts några krav utifrån på ökad återvinning.

Fakta:

Nio av 20 butiker var anslutna till Gröna Linjen. Ytterligare två butiker anslöt sig under projektets gång.

Samtliga butiker med grillningsverksamhet lämnade grillfett till återvinning. Tre butiker hade installerat fettavskiljare.

Wellpapp och kartong samlades in av alla utom en butik. Glas, plast, metall och kontorspapper samlades in av cirka hälften av butikerna.

Ytterligare en femtedel av butikerna införde utsortering av en eller flera avfallsslag under projektets gång.

Uppföljning kommer att ske på nio butiker som inte hade någon insamling av matavfall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om