Man dog av hemtjänstens slarv

En 78-årig man hittades i tisdags kväll död i sin lägenhet i Linköping.
Orsaken var att hemtjänstpersonalen misskötte den telefonservice som används för att kolla till vissa boende.
Telefonsamtal ska ske varje kväll ända till någon svarar, och om vederbörande inte svarar - hembesök.

Vårdföretaget Acticas vd Dwight Sjöstedt menar att han djupt beklagar det dödsfall som inträffade på grund av slarv bland hans anställda.

Vårdföretaget Acticas vd Dwight Sjöstedt menar att han djupt beklagar det dödsfall som inträffade på grund av slarv bland hans anställda.

Foto:

Linköping2004-02-06 23:22

På lördagskvällen var sista gången som personalen fick något svar av mannen men inte förrän på tisdagen gjordes ett hembesök. Då hade den 78-årige mannen redan avlidit.
För ungefär ett år sedan hände nästan samma sak på äldreboendet Trägårn, där en 91-årig kvinna hittades döende.
Dwight Sjöstedt menar att företaget ska göra allt för att det inte ska upprepas, men menar även att ingen egentligen kan garantera att sådana här saker inte kan hända.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om