Regionfrågan är stendöd i det kommande valet och dessutom har lokalpolitikerna inte lyckats hantera regionala organisatoriska frågor på ett optimalt sätt de senaste åren.
Lyckade exempel
Som exempel på mindre förankrade omorganisationer kan det nya scenkonstbolaget och nedläggningen av Cleantech nämnas. Det finns förvisso en del mer eller mindre lyckade förändringar och ägarbyten inom den offentliga sektorn. Hemsjukvården, kollektivtrafiken och en del kommunalförbund som har bildats, är exempel på förändringar som haft viss framgång. Men nu är det nästa organisation till rakning. Marknadsbolaget "East Sweden" bildades för att marknadsföra regionen Linköping och Norrköping som tillväxtmotorer. Uppdraget var att göra den nämnda tillväxtregionen till ett attraktivt alternativ för investeringar, etableringar och inflyttningar. Bolaget ägs gemensamt av näringsliv och offentlighet i länet. Under senare år har bolaget kritiserats för bland annat mörkläggning av ekonomisk redovisning men man har också fått positiv kritik för sättet att jobba med marknadsföring i politikernördarnas Mecka: Almedalen.
Marknadsbolaget läggs ned
I samband med att tidpunkten för Östsams "överflyttning" till landstinget rycker närmare och den skadeskjutna Storregionen blev en länsbaserad Region Östergötland så förs diskussioner om vart verksamheten ska placeras.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!