Linköping har nyligen i jämförelser med tio andra jämförbara kommuner i Sverige klättrat på "brukarrankingen" och har nöjda vårdtagare till en överkomlig kostnad. I kommunen bedrivs sedan länge ett omfattande kvalitets och utvärderingsarbete redan innan det nya kontoret har startat men nu får den gamla apparaten ytterligare stöd i förbättringsarbetet.
Utvärdera mera
Det blir förmodligen inte sämre nu när det nya kvalitets- och utvärderingskontoret startar sitt arbete på kommunstyrelsens och nämndernas uppdrag.
Fyra personer är redan på plats varav en av dem är den efterlängtade Äldreombudsmannen.
Nu kommer en femte person på plats genom den nya chefen, Mattias Bly.
Kvalitetskontoret har ett övergripande ansvar för kvalitets-, avtals-, och verksamhetsuppföljning och kommer bestå av sex medarbetare, varav tre är nyrekryteringar.
Kontorets nya chef Mattias Bly har arbetat med uppföljning, tillsyn och verksamhetsutveckling inom offentlig verksamhet, senast inom Landstinget i Östergötland.
- Linköpings kommun visar i och med skapandet av kvalitets- och utvärderingskontoret hur stor vikt man lägger vid dessa frågor. Att få vara en del i att vidareutveckla detta arbete inom några av kommunens kärnverksamheter känns mycket stimulerande, säger Mattias Bly.
Mattias Bly tung chef
Linköpings kommun fortsätter att stärka upp sin kvalitetssäkring inom den mjuka sektorn. Trots att några vårdskandaler inte har inträffat och trots att kommunen har goda värden i nöjdhetsmätningar hos brukarna vill man nu förebygga genom att satsa ytterligare drygt fyra miljoner på att förbättra kvalitet och utvärdering i vården.
Mattias Bly leder det nya kvalitetstestande kontoret. Foto: Rebecka Linde
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!