Linköpings kulturskola sökte och fick senare medel från Kulturrådet för att utveckla verksamheten med nya metoder för att nå nya målgrupper, göra undervisningen mer jämlik och tillgänglig för fler barn och unga. Det handlar om två insatser som är tänkta som projekt under 2017 med förhoppningen att de sedan ska ingå i Kulturskolans ordinarie undervisning.
Energi
- Vi lägger mycket energi på att se till att barn och unga som inte nås av kultur och idrott idag ska få börja med en fritidsaktivitet och få upptäcka hur mycket det kan förgylla livet. Kulturrådets val att stötta Kulturskolans planerade satsningar är mycket välkommet. Nu kan vi göra skillnad på riktigt säger kultur- och fritidsnämndens ordförande Cecilia Gyllenberg Bergfasth, miljöpartiet i ett pressutskick. Delprojekt 1 fokuserar på att ge elever med särskilda behov förutsättningar och möjlighet att utöva kultur genom att jobba med funktionsinriktad musikterapi och att främja social och kulturell gemenskap vid Linköpings kulturskola.
Musik som terapi
Det andra delprojektet är en satsning på dansundervisning i Skäggetorp med fokus på att locka fler pojkar till dansen. Idag är över 90 procent av eleverna i dansundervisningen flickor och satsningen syftar till en ökad jämlikhet. Samtidigt vill Kulturskolan satsa på barn och ungdomar i områden som är lågt representerade bland sökande till Kulturskolan.
- Vi på Kulturskolan gläder oss väldigt mycket över detta säger chefen Anders Johansson. Vi har länge önskat en sådan verksamhet och hoppas nu att detta ska vara startskottet på en långsiktig strategi för att ge de barn och ungdomar, som vi i dagsläget har svårt att nå, chansen att ta del av vårt utbud.