Förslagen innebär tydligare regler om hur flygbuller ska tolkas av myndigheter vid planering av bostäder och miljöprövning av flygplatser. Utredaren hade redan tidigare klokt nog lyft bort frågan om flygbuller från det betänkande som kom i augusti som enbart handlade om trafik- och industriellt buller.
Bort med våt filt
Det som utlöste optimismen hos Saab, kommunpolitiker och länsstyrelsen igår var att utredaren föreslår att riktvärdet för flygbuller avseende maximal ljudnivå, 70 decibel vid uteplats, får överskridas sexton gånger per dag och kväll och högst tre gånger per natt och med detta beskedet kan Saab andas ut för då klarar man sina provflygningar med JAS som ligger på åtta flygningar per dag i ett årligt genomsnitt. Nu är inte frågan helt avgjord. Utredningen ska ut på remiss och några andra utredningar ligger kvar och skvalpar hos Boverket och Naturvårdsverket men om det går som östgötarna önskar så träder en ny förordning i kraft nästa sommar och då är det fritt fram för byggandet i bland annat Vasastaden.
- Regeln om maxbuller utomhus kommer på lång sikt att underlätta byggande av fler bostäder. Den ger också tydliga förutsättningar för fortsatt verksamhet vid nuvarande flygplatser, menar utredaren Anders Lillienau.
Några decibel framåt i bullerfråga
Igår överlämnades det hett efterlängtade och sedan länge emotsedda flygbullerbetänkandet till bostadsminister Stefan Attefall. Ensamutredaren Anders Lillienau lade fram bullersamordningsutredningens slutbetänkande "Flygbuller och bostadsbyggande" vilket utlöste en försiktig glädje i Linköping.
Snart dags för byggande av drygt 900 lägenheter i Vasastaden.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!